onsdag, juli 21, 2010

Med rätt mått mätt?

Jag brukar verkligen aldrig klaga på H&M. Har varit en trogen och nöjd kund, år ut och år in, hela resan från babyavdelningen via tonåringarnas Divided till Big Is Beautiful, med en och annan utflykt till herravdelningen inemellan.
Men när nu höstkatalogen från företagets postordergren Rowells dimper ner i brevlådan måste jag få uttrycka min tveksamhet.
Ska jag egentligen alls vara H&M-kund? Har jag några likheter med dem man har i åtanke när kläderna tillverkas?

Frågan uppstod när jag bläddrat mig fram till sidan 100 (ja, du har väl katalogen du med, så att du kan kolla källan direkt, så att säga).
En flicka med långt blont hår kommer klivande i helfigur. Hon visar skjorta, väst och långbyxor, samt tår som sticker fram i öppna skor.
Låter helt normalt, eller hur?

Det är bara det att den här flickan är inte skapt som några andra flickor jag stött på. Den här har så ofantligt mycket längre ben. Där andra tjejers fötter tar vid har man på den här personen bara kommit till vaden.
För säkerhets skull kollar jag på sidan 216, där rubriken är ”Rätt mått ger dig rätt storlek”. Med hjälp av måttband jämför jag proportionerna.

Flickan på bilden har 80 procent längre under- än överkropp (18 resp 10 cm).
Den strecktecknade kvinnan på måttsidan, mallen för hur folk faktiskt kan tänkas se ut, har 20 mm överkropp och 27 mm från midjan till hälen – alltså 35 procent längre underkropp.
Vilket måste betyda att den som beställer de där byxorna på bilden måste klippa av och fålla. Samt får tyg över till något annat litet trevligt textilt projekt. Kanske ett par shorts?

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Eller så har de trixat med bilderna för att "det ser snyggare ut" och så är alla vanligt skapta, och kläderna med. Men då är de redan sålda.

    SvaraRadera
  2. Jag har hört en teori om att de män som skapar kläder oftast tänder på andra män, slanka sådana, och därför gör de helst kläder till kvinnor som ser ut som slanka pojkar... om det är sant vet jag inte, men jag känner faktiskt inte en enda dam i min ålder som ser ut som en slank ung pojke i kroppen. Däremot känner jag många som har väldigt mjuka konturer...

    SvaraRadera
  3. Ska väl tillägga att jag för många missar sen slutat att köpa kläder per postorder.

    SvaraRadera
  4. Det som fascinerar mig allra allra mest är att det går att sälja skor på postorder.

    SvaraRadera
  5. Underbart inlägg! Man studsar onekligen till på bilden - den måste vara manipulerad??

    Själv har jag alltid haft svårt att hitta byxor som är tillräckligt långa, jag är 180 cm lång (mesta av längden sitter i benen) och det retar mig att modellerna minsann alltid har tillräckligt långa brallor... själv går man omkring som en pajas med byxor som slutar vid fotknölarna. Alternativt gällivarehäng.

    SvaraRadera