torsdag, oktober 10, 2013

Dagens namn

Enligt almanackan är det Harry och Harriet som ska firas i dag. Glöm dem.
Dagens namn är Alice. Alice Munro, kanadensisk författarinna, "världsbäst på noveller" och tio miljoner kronor rikare sedan Peter Englund slog henne en signal tidigare i dag.

Årets Nobelpris i litteratur gavs än en gång till en av mig för all del inte okänd, men hur som helst oläst stjärna på texternas vintergata.
Helt säker var jag inte, men en koll i bokhyllan gav besked: mellan Moravia och Myrdal står inte en enda Munro.

Nu låter det i alla fall på kommentarerna som om denna förtjusande lilla dam på 82 vårar har gjort sig förtjänt av utmärkelsen. Fast lite ironiskt är det ju att hon ganska nyligen meddelat att hon skrivit klart. Å andra sidan slipper hon då den där pressen att prestera mer och ännu bättre som en del pristagare brukar beklaga sig över.

Kanske är det då läge att införskaffa en liten Munro-pocket, en smakbit bara. Dock är det inte alltid det funkar. Nog för att jag läst en del Nobelpristagare, men många har jag inte ens närmat mig  Elfriede Jelinek fick jag i present 2004, när hon fick priset. Boken ligger orörd. Pamuk kom jag aldrig igenom. Mo Yan finns i huset, men är oläst av mig. För att ta ett par sentida exempel.

En tråkig sak med Munro som pristagare är att det nu är helt kört för en av mina hetaste kandidater. Margaret Atwood, denna geniala kvinna, är ju också från Kanada. Och att två kanadensiskor skulle ta hem Nobel-potten i modern tid är naturligtvis helt otänkbart. När de nu inte fick dela.
Sorry, Margaret, verkligen. Och sorry, Harriet och Harry.
Men dagens namn är Alice.

Copyright Klimakteriehäxan

Läs mer om Alice Munro i SvD och här eller i DN.
Och beträffande delat pris så var det två svenskar, Harry Martinsson och Eyvind Johnson, som fick Nobelpris tillsammans 1974. Det är enda gången hittills som två litteraturpristagare utsetts samma år. Och det orsakade rätt mycket rabalder ... 

4 kommentarer:

  1. Anonym10:26 em

    Ja Atwood kunde ha fått vara med och dela!

    SvaraRadera
  2. Hej anonym - tyvärr är det lite sent för oss att inleda den där kampanjen nu är jag rädd ...

    SvaraRadera
  3. Harry hette min farbror, som först var hundpolis, men blev allergisk mot hundar. Sen blev han ridpolis, men blev allergisk mot hästar... Gick över att vara pikepolis, men fick ont i ryggen...

    Munro är gammal, orkar inte åka till Stockholm, har ett par böcker i bokhyllan.

    SvaraRadera
  4. Vi får väl se, tyckte inte att det lät som ett tvärnej!

    SvaraRadera