måndag, oktober 14, 2013

Rött – gult – grönt

 
Hur många nyanser av grönt finns det så här års? Och av gult? Och rött? Jag behövde inte ta många steg för att föreviga delar av prakten. Naturen exploderar i färger och än en gång framstår Erik Axel Karlfeldt som dagsaktuell i dikten "Höstens vår" som han skrev 1901:
Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.
/.../
Men alla starka känslor glöda
som snårens nypon, kullens ek
och hviska varmt i frost och nordan
om gyllne mognad och fullbordan.




Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Jag kan inte heller låta bli att ta med mig kameran ut när det är så fint! Förr tyckte jag inte om hösten, men nu älskar jag alla årstider lika mycket.

    SvaraRadera
  2. Denna höst är så vidunderligt vacker!

    SvaraRadera
  3. Ja man måste uppskatta alla årstiderna med var sin charm!

    SvaraRadera
  4. Som hemma hos mej på vårt eget berg!

    SvaraRadera
  5. Visst är det en fröjd för ögat. :)

    SvaraRadera
  6. Anonym2:53 em

    Här väntar vi ivrigt på hösten. Är trötta på dagstemperaturer runt +30.
    Jodå, man kan bli trött på dom om dom blir för många på rad.

    Underbara foton! Så fina färger får vi aldrig i naturen här i söder.

    Kulsprutan

    SvaraRadera