tisdag, oktober 15, 2013

Tisdagstemat REFLEKTERAR

 Här sitter en man som ser tillbaka på sin karriär och reflekterar över de tider som varit. Han heter Red Auerbach och var en veritabel basketball-legendar i USA. Inte mindre än sexton gånger var han med om att det lag han basade över vann den prestigefyllda NBA-titeln (National Basketball Association) och han är helt enkelt ett stycke amerikansk idrottshistoria, även om vi i Sverige inte har särskilt bra koll på basket som spelas på andra sidan havet.

Nu sitter han förevigad i blank metall på ett torg i Quincy Market i Boston, Mass. Många har slagit sig ned bredvid honom på bänken en stund, men kanske är de som valt att sitta i hans knä ännu fler – för se så blankslitna hans byxben är! De reflekterar både solstrålarna och kamerablixtarna, för många passar liksom jag på att föreviga honom i förbifarten. Hade man kunnat pilla loss bollen också hade den säkert glänst ännu mer som nyputsad, men nu ligger den där den ligger.

Det är tisdagstemat denna vecka som ska spegla ordet REFLEKTERAR och då kom jag att tänka just på hur många statyer som verkligen blänker och reflekterar allt ljus tack vare att människor hela tiden tar på dem. Jag tänker på Margareta Krooks näsa vid Dramaten i Stockholm eller varför inte på den där skinande snoppen i parken i Köpenhamn ...

Förresten så är det lite lustigt det där med att reflektera. För det kan ju betyda flera saker, det där ordet. Dels det fysiskt-optiska fenomenet, dels det eftertänksamma funderandet. Och så är det själva substantivet som jag alltid tvekar om stavningen av, trots att jag anser mig vara väldigt duktig på rättstavning. Men är det nu en reflexion eller en reflektion som är resultatet när något reflekteras eller någon reflekterar? Eller är det helt enkelt samma sak? Kanske du rent reflexmässigt (hm) känner att du har det pricksäkra svaret? Bra, i så fall, och tack om du delar med dig!




Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Svensk rettskrivning skal jeg slett ikke begi meg ut på.
    Men man reflektere og reflekteres og noen sitte sogar på en benk og reflektere i levende live også.
    Ha en flott kveld.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2013/10/15/reflekterer/

    SvaraRadera
  2. Anonym9:25 em

    Originell staty.

    SvaraRadera
  3. Visst finns det en hel del att Reflektera på ... inte minst för den mannen och hans historia :) Finns så mycket som ordet kan innehålla, men vi får nöja oss med något ... Du skriver så mycket och alltid så himla bra :)

    SvaraRadera
  4. Mycket att reflektera över! Jag tror att reflexion och reflektion är två godkända stavningar för samma sak.

    SvaraRadera
  5. Pialotta - tack snälla så glad jag blir!
    Stare Ström - förmodligen är det så det är, så jag kan fortsätta vela ...
    Anonym - ja jag tyckte det!
    Annemor - du är ursäktad! :-D

    SvaraRadera
  6. Anonym11:28 em

    Orkar inte ens reflektera över stavningar så här på tisdagskvällen... :0)

    Vackra statyer, även den med de lite mer ekivoka detaljerna...

    SvaraRadera
  7. Fina reflekterande statyer, kul att se urvalet av olika kroppsdelar!
    Jag tror som Stare Ström att orden kan användas parallellt även om de för mig har en liten nyansskillnad! Nog om detta, jag gillar dina statyer!!
    Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
  8. Intressanta reflektioner - ur flera perspektiv!
    Kommer att se på statyer på ett nytt sätt framöver.... :-)

    SvaraRadera
  9. Vilken bra lösning på temat, hihi den skinande snoppen ser ut att ha blivit mycket klappad på.
    Ha en bra dag;-)

    SvaraRadera