fredag, oktober 18, 2013

Veckans fönster är BRUNT

Brunt har aldrig varit och kommer aldrig att bli min favoritfärg. Så när Veckans Fönster ska gå i brunt får jag problem. Men bestämmer mig för att Stockholms tegelbruna stadshus får bli min räddning.

Alla fönstren ut mot Ragnar Östbergs plan är så här års inramade av vildvinsrankor på väg att släppa sina blad till marken med ett så gott som ohörbart prassel. Ljud uppstår inte förrän männen med lövblåsarna kommer och, som viftade de med trollspön, lekande lätt förvandlar trottaren till en ren och halkfri gångväg  ja våta höstlöv kan få vem som helst med lite otur på fall.

Nu kan jag bara hoppas att ingen protesterar mot beteckningen "tegelbrun" och ilsket kräver att jag accepterar väggfärgen som "tegelröd".
Det finns i alla fall en hel del bruna blad i de där rankorna och fler blir det, nu när temperaturen obönhörligt kryper neråt.
Andra och kanske betydligt brunare fönster hittar du om tar vägen via Susanne.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Jamen rödbrunt är väl också brunt?! Vackert med växter på en tegelvägg, det gillar jag. :)

    SvaraRadera
  2. Många vackra färger finns det i bilden och om inte annat så tycker jag mig se lite av de bruna fönsterbågarna längst ner.

    SvaraRadera
  3. Anonym11:52 em

    Tegel skiftar ju nästan alltid i brunt, den är ju aldrig enhetlig. Vackert med de röda löven på klätterväxten :0)

    SvaraRadera
  4. Det påminner om Nyköpings stationsbyggnad, som också är så där fint höljd i vackra färgade blad.

    SvaraRadera
  5. Helt OK som brunt fönster! Därtill en vacker vägg med olikfärgade blad! Jag tror att vi människor uppfattar färger lite olika, det en tycker är tegelrött anser en annan vara tegelbrunt!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. En jättevacker bild där fönstret bara kan anas och där väggen med alla vackert färgade blad tar överhand. Gillar tegelväggar. Det syns sällan här och visst skiftar färgerna i både rött och brunt.

    SvaraRadera
  7. Ditt bruna fönster är hur tjusigt som helst. Jag gillar heller inte brunt. :)

    SvaraRadera
  8. Du har fångat detta spännande. Och visst finns det tillräckligt mycket brunt om man bara kikar!

    SvaraRadera
  9. Det syns en bit av ett fönster till vänster som är helt klart brunt, om nu någon skulle ifrågasätta dig! Fint med vildvinet.

    SvaraRadera
  10. Det är så fint med vildvinet mot tegelväggen, och så vackert när de gröna bladen blir röda. Och nog ser man lite brun fönsterkarm där i hörnet!

    SvaraRadera
  11. Ja, Stockholms stadshus som är så vackert!

    I augusti besökte jag det för första gången och det var otroligt mycket vackrare än jag någonsin hade trott. Och dit kom jag enkom för att jag hade besök från Italien och förstås skedde guidningen då på italienska. Nästa gång får det bli på svenska för trots allt förstod jag inte riktigt allt av italienskan.

    Och en vacker höstbild är det du visar av de tegelbrunröda fönstervalven.

    SvaraRadera
  12. Vilket bra val med tegelbrunt från Stadshuset.
    En klart tjusig byggnad!
    Vackert med växtligheten som klättrar uppför väggen.

    SvaraRadera