söndag, oktober 20, 2013

Ett "spontant" krogbesök – och SKYLTSÖNDAG

Jasså, ni var på krogen igår? Nöjda med maten? Hur var ljudnivån, stod borden tätt? Och prisläget  budget- eller mellan- misstänker jag!?

Hur kan jag nu veta att ni valde att äta middag ute just i går?
Jo det ska jag tala om. För jag fick själv den lysande idén att vika kvällen för ett restaurangbesök. Det kom jag på tidigt på dagen och inte nog med det, jag visste precis vilken krog jag ville gå på. Tänkte att det förmodligen var säkrast att slå en signal innan och boka bord.

Det visade sig att personalen började jobba klockan tre, så jag fick avvakta ett par timmar. Ringde framåt halv fyra, glad och förväntansfull: vi vill komma klockan sju! Såg ställets råbiff för min inre syn, kanske skulle den lämna plats för en crème brûlee också?
Tji fick jag. Inte ett endaste litet bordshörn att ställa min tallrik på kunde erbjudas.

Nåja, Stockholm är ju fullt av krogar. Jakten inleddes, i nyss nämnda prisklasser. Sökandet gick över hela Södermalm, Enskede, delar av Östermalm, Hammarby sjöstad, Kungsholmen, ja jag kikade till och med på ett ställe på Lidingö fast det ligger illa till i förhållande till min bostadsadress.
Samtliga var fullbokade, flera upplyste glatt om att de varit det länge. "Vi letar lediga bord" stod det på datorn, en enda stor stoppskylt.

Drygt TJUGO matinrättningar senare senare hittade jag en hyggligt närbelägen thaikrog där det verkade vara gott om plats, vilket en dag som denna ju kunde göra vem som helst misstänksam. Några musklick senare ansåg jag mig ha bokat ett bord, drog en lättnadens suck och njöt hur som helst av att få ledigt från köket.

Prick klockan sju stod vi i dörren. Kö. Så blir det vår tur.
-Vi har bokat för fyra, klockan sju.
Febrilt söker personalen bokningen. Hittar inget. Och – håll i er nu – lokalen ser full ut.
Vi bereddes plats till sist. Maten var god, jättegod, riktigt prisvärd. Som tur var.
Hoppas du som hade bokat i tid är lika nöjd!
De "spontana" krogbesöken bör uppenbarligen planeras.

Detta blir denna veckas bidrag till SKYLTSÖNDAG - skyltar du också? Lägg en länk i kommentarerna! Och kolla efter fler "skyltare" via Pumita
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Ljudnivån alldeles för hög, borden mycket tätt för korta tjocka tanter (som får låta bli att försöka gå på toa), på eftermiddag tar man en gourmet-korv på gatan, råbiff har jag inte ätit sedan typ 1977, dottern är modigare.

    Vi äter lunch med barnbarn på fredagarna, på lite bättre lunchrestauranger finns plats att gå och hämta saker och annat, ljudnivån också ok.

    SvaraRadera
  2. P.S.
    i huvudstaden hittar jag sällan något att dricka eller äta (har letat med en inföding)

    SvaraRadera
  3. P.P.S.
    Vart tog vitlökssniglar vägen??

    SvaraRadera
  4. Hannele - det finns MASSOR av god mat på inte hutlöst dyra krogar i Stockholm, jag lovar! Råbiff är inne igen, efter många uteår, och precis lika gott som på 70-talet. Sniglar, däremot, har jag lovat att aldrig mer äta. Vitlöksbröd utan sniglar är godare!

    SvaraRadera
  5. Jag åt på Pumitas taverna igår kväll och upptog då ingen plats iaf. Råbiff och sniglar går bort men hemmagjord thaimat är inte så tokigt. :p

    Riktigt synd när det inte finns plats för spontanitet! Men å andra sidan, det kanske är ännu godare om man har ansträngt sig lite. ;)

    SvaraRadera
  6. Oj då! Och så tror man att bor man i storstad finns det hur mycket som helst att välja på.

    SvaraRadera
  7. Vilken tur att maten var god. Tror jag ska ta och boka bord på den lokala restaurangen här till nästa lördag så att vi säkert får plats. :)

    SvaraRadera
  8. Jaha, så kan det alltså vara i en storstad. Tur jag bor i en småstad och det finns möjlighet till spontana restaurangbesök. Fast det händer att jag bokar i förväg också för att vara riktigt säker på att få bord.

    SvaraRadera