måndag, oktober 28, 2013

Svenskarna och deras nätvanor

Hur länge brukar du ägna dig åt bloggar, Facebook, Twitter, Instagram varje dag? Ärligt!
Svarar du "drygt tre timmar i veckan" är du en genomsnittssvensk. För våra aktiviteter på sociala medier är noggrant studerade och kartlagda.

FB är hur som helst det i särklass mest populära mediet, som folk ständigt uppdaterar, i dator eller mobil. 66 av hundra svenska internetanvändare har FB-konto. Allt fler användare är äldre  vilket kan vara en förklaring till att tjänsten inte längre växer lika fort i lägre åldrar.
När föräldrarna börjar med Facebook är det kanske inte lika intressant för unga längre, det är teorin på Stiftelsen för internetinfrastruktur som vet allt om oss och våra nätvanor.

Twitter, däremot, har bara lockat 17 procent av svenskar som är aktiva på nätet. Det är ändå dubbelt så många jämfört med 2011. Många twittrar i jobbet.
Instagram, där man publicerar foton, är mest populärt bland flickor  71 procent av alla tjejer mellan 12 och 15 ägnar sig åt det, mot 41 procent av de jämnåriga killarna. 
15 procent av dem som använder internet i sin smartphone har använt Instagram. 5 procent gör det dagligen.

Sedan är det förstås det där med vem man når med sina meddelanden, vilken metod man nu än väljer. Framgång mäts inte sällan i "gilla"-markeringar, "retweets" och antal följare, som alltså "prenumererar" på allt som kommer från en speciell källa. De allra flesta har inte särskilt många trogna, men det finns undantag. Ta Justin Bieber till exempel, flickidolen. Han har över 46 miljoner följare ... svårslaget!

Och om din omgivning irriterar sig på att du tillbringar alltför mycket tid vid din laptop kan du alltid hugga till med att du minsann inte gör det mer än tre timmar i veckan, som "alla andra". Eller?

Copyright Klimakteriehäxan

Källa: Stiftelsen för internetinfrastruktur, och TT. Rapporten "Svenskarna och internet 2013" publiceras i sin helhet den 20 november. Då kanske vi också får veta vad bloggen har för aktuell status ... ska vi tippa att den är i avtagande?

5 kommentarer:

  1. Jag har inte tagit tid, men tror att det är mer tid än jag tror, som jag lägger på datorn och paddan. Märker det om jag sätter mig för att vänta på potatisen t.ex. Inte att den ska växa, men att den ska kokas. Vips, så har 20 min gått. Alla reklampauser som jag drabbas av...då har jag paddan inom räckhåll. Men jag tycker att jag hinner leva lite däremellan också, även om det blir några timmar. Räknar det som nöje, för det är kul att hålla kontakt på det sättet.
    Förr pratade jag mer i telefon, och satt och fikade med kompisar timmavis. Det gör jag inte längre. Usch, nu låter det som om jag föredrar närkontakt... Men jag slipper städa och baka för att umgås på fb och bloggar.

    SvaraRadera
  2. Anonym1:53 em

    Bloggen din är mycket uppskattad. Bry dej inte om var den hamnar i statistiken hos SFIIF och TT :)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Bloggblad, Kulsprutan - ni ska veta att era besök/kommentarer också uppskattas!

    SvaraRadera
  4. jag twittrar lite, men förstår inte, vem som läser

    Och bloggare i Facebook, varför båda?

    SvaraRadera
  5. P.S.
    Nu har jag massa veckotidningar i min iPad :)

    SvaraRadera