fredag, januari 06, 2017

TWAWHCTKI eller VSSVHVOVD

Världen är föränderlig. På alla möjliga vis.
Nyss var det grönt och en aning av vår i luften. Nu är allt klätt i snö, termometern visar mellan 15 och 20 minusgrader och det är inte utan att den gamla vinterpälsen kommer till heders.

Jo, den är gammal, och ja, jag får ta emot diverse synpunkter när jag har den. Men den som har minsta kunskap om mode ser på långt håll att min päls har passerat sin 30-årsdag. Och jag har fått "godkänt" av en nästan rabiat djurvän i bekantskapskretsen. Hon håller med om att ingenting blir bättre för att jag slänger det där supervarma plagget. Samtidigt som jag garanterar henne att jag inte kommer att köpa en ny päls, om jag inte faller för en fuskvariant förstås.

Tro nu inte att alla anmärker på mitt lurviga plagg. Nej då, jag får positiva tillrop också: härlig! vacker! den måste vara varm!
Jag drar pälsen tätare omkring mig och njuter. Hatar ju att frysa, att känna nordanvinden krypa in under mina kläder.

Nu får vi alltså vänja oss vid att världen är både vit och kall några dagar. Det kan bli läge att ta till ett nytt begrepp: VSSVHVOVD, alltså "Världen så som vi har vant oss vid den". Importerat från engelskan förstås: TWAWHCTKI, vilket uttyds "The world as we have come to know it".

Ungefär lika ursvenskt, praktiskt och lättanvänt som språknämndens nyord "ghosta" och "fomo" från 2016. Begrepp som, det vågar jag garantera, verkligen inte har samma hållbarhetstid som min gamla päls. Men vem vet, när 2017 har passerat kanske VSSVHVOVD platsar på experternas lista ...

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Tänkte bara säga hej och tack för alla kommentarer du lämnat på min blogg - och be om ursäkt för att jag inte återgäldat dem. 2016 har varit ett riktigt överjävligt år och om jag alls har kunnat fokusera på något så är det bara det allra viktigaste: barnen, hunden, min egen överlevnad ungefär. Men nu är det nytt år, solen skiner, snön gnistrar, jag väljer att blicka framåt och hoppas att 2017 blir bra mycket ljusare, lättare och roligare. Själv har jag ingen päls som ser ut som din (ÄR det din päls på bilden?) men däremot en lottapäls köpt på Överskottslagret för nästan 30 år sedan. Jisses, vilken tung och varm kappa den är!

    SvaraRadera
  2. Haha, kanske dags att ta fram den gamla bisampälsen ur garderoben som jag köpte i slutet av -80-talet i Tranås. Jag har inte haft på mig den sedan någon ropade "Jävla Brysselpäls" innan vi gick med i EU. Och det var några år sen. Felet med den är att den ser ut som en PÄLS. Ungefär som din. Dottern har en tunn, svart minkpäls som hon köpte i Kina för ett tiotal år sen och den är det ingen som anmärker på. Hon har den hela vintern när det är kallt.

    Men om det är någon som mot förmodan vill köpa en päls om kylan håller i sig kan jag rekommendera Myrorna i Skärholmen. Där finns hellånga minkpälsar (som ser ut som minkpälsar) att köpa för ca 1000 kr. Bisam för 500 kr.
    Ingrid

    SvaraRadera
  3. klokt, man ska inte slänga bra varma saker.

    SvaraRadera