lördag, februari 04, 2017

Bäst så in i Norden

Dags för Veckans bästa igen! Och nu gäller efterlysningen den bästa nordiska tv-serien.
Naturligtvis dyker en rad danska, svenska och norska thrillers upp i minnet, de är många och de är verkligen spännande, välgjorda, ja bra på alla vis. Nordic noir, ni vet! Men ...

... man ska inte underskatta feelgood-genren! Visst minns ni norska "Himmelblå"? Danska "Badhotellet" i TV 4 missar jag ogärna. "Bonusfamiljen" som SVT just börjat köra verkar också bli en höjdare, men bäst av dem alla är "Lykke" från Danmark, sänd för flera år sedan.

Den ljuvliga historien har till råga på allt en inbyggd chefsutbildning: studera Lykkes närmaste chef Flemming, gör absolut ingenting som han gör som arbetsledare och du gör rätt!
Under tiden har du riktigt roligt.
Och det kan man ju faktiskt inte ha för ofta ...

Copyright Klimakteriehäxan

PS Den som vill se "Lykke" nu måste antagligen köpa den på dvd.

7 kommentarer:

Monika sa...

Bonusfamiljen såg jag faktiskt, den verkar lovande :)

Hanneles bokparadis sa...

glömde Badhotellet, sett den ibland hos svärdottern

Lottens bokblogg sa...

Jag älskar humorn i Lykke även om det ibland blir pinsamt :-) Den följer vi när den går! Och Himmelblå hade jag med.

Åsa C sa...

Nix! Känner inte till någon av dessa. Ser uppenbarligen väldigt lite på TV numera. ;)

Lena sa...

Har inte sett en enda av dessa serier.

Helena sa...

Badhotellet har jag sett och gillat en del avsnitt av, men det har gått lite troll i att upptäcka den i tablån?

Klimakteriehäxan sa...

Helena - jag har förmig att Badhotellet sänds på tisdagskvällar. Ska finnas på TV4 Play också men där är alltid svårt att navigera tycker jag. Fast vill man veta hur det går för fru Andersen, Morten och Fie får man väl ansträna sig lite ... :-D