torsdag, februari 02, 2017

Nytt kapitel i Sveriges (massmedie)historia

Amelia Adamo, 70 om ett par veckor. Omslags-
flicka för sista gången! M:s januarinummer 2017. 
Historia skrivs naturligtvis hela tiden, ord för ord, sida för sida, minut för minut, dag för dag och så vidare i all oändlighet.
Det gäller också massmediebranschen.

Kanske tycker du ändå att den är historielös sedan Lars Johan Hierta och Olof Lagercrantz dog? Men det är den faktiskt inte. Och det behöver inte alltid vara en gubbe som står för det man minns, det som går till historien. 

I svensk populärpress har det på senare år gång efter annan varit en pigg tjej som gått i bräschen, tagit upp frågor som manliga redaktörer skyggat inför, hävdat sin övertygelse om att "kvinnor kan" – och att de kan det långt upp i åren. År som de dessutom inte bör skämmas för eftersom de gett erfarenhet och klokskap.

Du vet redan att jag syftar på Amelia Adamo. Och resten av texten läser du här, på News 55. Bara ett litet klick bort!

Kommentera gärna, kul om du delar vidare så att fler läser och sänder en vänlig tanke till Amelia nu när hon är en sprillans ny pensionär och en tjej som gjort så mycket för kvinnosaken i Sverige!
  
Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

tant Hannele sa...

M har jag från och till några år, riktigt bra tidning.

Musikanta sa...

Ska läsa den nästa gång jag kommer till bibblan. Välskriven artikel som vanligt. OM du tänker att gå till Sven-Harrys vill jag bara tipsa om att det är stängt måndag OCH tisdag. Något som vi sorgeligen fick erfara när Kent och jag skulle gå dit tidigare i år.
Ingrid