fredag, februari 24, 2017

Jägare och samlare i reatider

I dag ställer Annika i Bokbloggsjerkan en fråga som träffar mitt i prick åtminstone vad gäller mig. Hon konstaterar följande:
Jag kan inte gå in i en bokhandel utan att köpa böcker som jag känner ett absolut tvång att äga just där och då. Jag utgår ifrån att alla känner igen sig (eller har jag fel?), var tror du att detta tvång/denna impuls bottnar i?

Å så väl jag känner igen situationen! Ideligen lovar jag mig att inte köpa hem fler böcker. Det finns ju bibliotek, till exempel. Har ju redan metervis med olästa saker och dubbla rader på höjden och djupet i hyllorna. Och ändå ...

Någon sorts beroende handlar det ju om. Ett beroende som likt många andra kan bli både kostsamt och tidskrävande, men som åtminstone inte är skadligt för hälsan  möjligen mår människan i stället lite bättre tack var sin läsning, det vill jag åtminstone gärna tro. Skulle någon ändå yrka på att det är en sjukdom vore det förnämligt om forskare ville ta fram en bromsmedicin, snabbt!

Just nu pågår ju bokrean. Förr om åren var det en stor händelse i mitt liv, öppningsdagen föregicks av flitiga studier av alla de olika reakatalogerna, jag skrev inköpslistor, summerade priser för att se vad jag hade råd att släpa hem. I dag försöker jag titta åt andra hållet när jag närmar mig en bokhandel i reatider men det går inte särskilt bra.

Alltså "råkade" jag gå in i onsdags och med högburet huvud seglade jag runt i butiken med en stor men osynlig skylt i pannan: KÖPER INGEN BOK. Fast den skylten fick jag skrynkla ihop när jag sedan klev ut och hade handlat. Det blev "Glöm mig" av Alex Schulman till förstadags-pris, 49 kronor.

Hade jag tänkt köpa den? Nej. Men ja, jag hade sett positiva recensioner. Mot köpet talade att jag faktiskt tycker rätt illa om att se och höra honom när han dyker upp på diverse scener. Fast ja, han kan skriva! Hade jag kunnat låna den alldeles gratis på ett bibliotek? Se där, ett ja till. Ändå skulle jag prompt och plötsligt och opåverkbart ha den, ÄGA den. 

Törs man åberopa de mångtusenåriga genresterna från tider då människan var jägare och samlare? En bokvän är på ständig jakt efter god läsning. Och samlar texter att ha i alla situationer och lägen: det kan ju snudd på gälla ens överlevnad. Precis som det gjorde för samlarna på urtiden ...

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Jag går inte på bokreor eftersom jag har bokstopp. Har fullt i de få hyllor som går att få in i ett hus med en massa snedtak och fönster. Jag köper möjligen en pocketbok som jag sen ger bort. Undantag för böcker som goda vänner skrivit!

    Men visst känner jag igen fenomenet! Jag älskar nya fräscha böcker. Speciellt om de är bra och lever upp till förväntningarna.

    SvaraRadera
  2. jag tyckte mycket även om Alex bok där han berättar om kärleken till sin fru 😳

    SvaraRadera
  3. Jo men eller hur, böcker är faktiskt bra många gånger så det är inte så farligt :)

    SvaraRadera
  4. Anonym7:03 em

    Det är något visst med sin alldeles egna bok. Speciellt om en funnit den till ett mycket bra pris. :)

    SvaraRadera
  5. Kanske är det en fördel att ha sex mil till närmaste bokhandel - fast man kan ju handla på nätet...
    Jag har liksom Bloggblad köpstopp, men av någon märklig anledning så fungerar det inte. Det börjar luta åt att jag får uppföra en bokfilial på tomten.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Jägare och samlare, den förklaringen köper jag rakt av.

    SvaraRadera
  7. Säger precis som Ewa K, jag tror benhårt på det där med jägare och samlare. Även om vi jagar och samlar böcker i stället för mat, men nu finns ju mat som man äter att få tag i överallt så vi har bara gått över till intellektuell mat :)

    SvaraRadera
  8. Tror benhårt på stenåldersfasoner. Matskafferiet ska va tillräckligt fullt och bokhyllan också, allt ska räcka till och inget skall riskera att ta slut. Inte sjukt, utan oerhört friskt och hälsosamt. Paleo-style! :D

    SvaraRadera
  9. Den boken har jag också kikat på, men inte köpt. Än. Jag samlar också på böcker, jag mår bra av att omges av dem av någon anledning :) Däremot lockas jag numera inte så mycket av reor, jag har så många böcker som väntar på att bli lästa så suget efter ännu fler är inte så stort.

    SvaraRadera
  10. Ja, jägare och samlare var en bra liknelse. Ibland undrar jag verkligen varför jag köper en bok när jag lika gärna kan låna den på biblioteket. Jag lånar väldigt ofta böcker men ibland blir det bara att jag måste äga en bok också.

    SvaraRadera
  11. Vad tomt ens hem hade varit om man inte hade haft bokhyllor fulla med böcker!

    SvaraRadera
  12. Ja men 50 kronor var skitbilligt.

    SvaraRadera
  13. Men boksamlande borde väl ändå ses som ett nyttigt beroende :) man blir både smart och påläst samtidigt som man får avkoppling och vila :)

    SvaraRadera
  14. Samlargenen är extra stark hos vissa :-)

    SvaraRadera
  15. Tror stenhårt på det primitiva samlarbehovet.

    SvaraRadera