fredag, februari 03, 2017

Borttappade författare

Annika presenterar årets andra bokbloggsjerka så här:
Finns det några författare som du har ”tappat bort” under din läsarbana?
Hon fortsätter:
"För några år sedan läste jag allt jag kunde komma över av Giles Blunt, Joy Fielding och C.J. Box men av någon anledning så rann vår bekantskap ut i sanden. Det berodde inte på att jag tyckte att deras böcker var dåliga, men förmodligen hänger det ihop med att mer spännande författare kom in min väg (t.ex. Ellie Griffiths)."

Oj. Tappar man bort författare? Är det inte snarare så att man tröttnar, får nog av grepp som upprepas, ett språk som blir tjatigt? Så tror jag i alla fall att det är för mig.
Sent ska jag glömma hur härligt det var när hela familjen stornjöt av "Harens år", en av Arto Paasilinnas romaner, inläst som hörbok av Tomas Laustiola. Det var roligt, det var överraskande, det var originellt  och åldersneutralt.

Alltså fortsatte jag med Paasilinna men fann att han är en sällsynt ojämn skribent och nu har jag släppt honom, antagligen för gott.
Teodor Kallifatides tröttnade jag på för att han var alltför snoppfixerad.
I Leif GW Perssons deckare orkar jag inte längre med alla "sa Johansson", men när han byter genre är jag med igen.

En som jag inte läst på mycket länge men faktiskt kan känna saknad efter är dock irländska Edna O'Brien, vars romaner om unga kvinnors liv länge var omistliga för mig. Nu har jag inte ens koll på om hon lever, inte heller om hon skriver nya böcker.

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. Paasilinna har jag också tröttnat på, läste några böcker av honom men sedan så slutade jag :)

    SvaraRadera
  2. Av Paasilinna har jag bara läst Volotinens första fru och annat gammalt och den hade väl sina höjdpunkter, men var väl kanske inte lika rolig som jag trott att den skulle vara.

    SvaraRadera
  3. jag tröttnar inte på människor heller... inte på dem jag valt själv ❤️

    SvaraRadera
  4. (Edna O'Brien lever och skriver, hon är ju litteraturvetare, skrivit om James Joyce för tio år sedan, feministiska böcker om kvinnors utsatthet under katolicism - en av hennes böcker har varit bannlyst på Irland)

    SvaraRadera
  5. Hannele jag blev ju tvungen att googla Edna så jag såg att hon åtminstone är vid liv ...

    SvaraRadera
  6. För mig är det mer så att jag i jakten på nytt och spännande glömmer bort de gamla spännande :)

    SvaraRadera
  7. Det blir lätt för mig att jag läser så mycket nytt och okänt att en del gamla godingar tappas bort på vägen och hamnar i skymundan.

    SvaraRadera
  8. Ska se om jag hittar någon bok av Edna O'Brien nästa gång jag är på bibblan. Okänd författare för mig. Konstigt nog har det blivit så med tiden att jag mest läser kvinnliga författare. Känner mig inte hemma med män längre.
    Ingrid

    SvaraRadera
  9. Man kan ju alltid hitta författaren igen om man tappat bort han/hon :)

    SvaraRadera
  10. För mig är det två skäl. Det ena är det du nämner. Men så finns det en grupp vars språk jag verkligen älskar, och som jag inte släppt medvetet. De har bara trängts undan av livet och stressen.

    SvaraRadera
  11. För mig existerar bägge fenomenen - jag både tappar bort författare och lägger undan en del för att jag tröttnat.

    SvaraRadera
  12. Inte läst något av de du nämner. Instämmer med föregående "talare", även jag både tappar bort och ibland tröttnar. :)

    SvaraRadera
  13. Man ändrar nog smak också jag läste massa kärleksromaner i min ungdom.

    SvaraRadera
  14. Paasilinna har jag också gett upp. Det var kul några böcker, men sedan tröttnade jag helt.

    SvaraRadera
  15. Paasilinna har jag läst någon bok av men känner inte att fler lockar.

    SvaraRadera
  16. Ja tappat bort och tröttnat blir lite olika, jag skulle nog inte säga att jag tappat bort bara för att det inte blivit något läst av författaren på ett tag. Tröttnat så har man väl ordentligt tappat den med flit :)

    SvaraRadera
  17. Anonym3:53 fm

    Hej, jag är Allie Reyna, efter att ha varit i en relation med Anderson i åratal, bröt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskaster som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde på stavningsgjutningen. Jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att bli bra och lovade att min ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och överraskande på andra dagen , det var runt 16:45, min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans glatt igen. Han hjälpte mig också att stoppa mitt hjärtproblem. Jag är så tacksam för att vara bland de människor som delar detta vittnesbörd. Du kan kontakta Dr. JARAKUN på denna e-postadress: doctorjarakuntemple@gmail.com

    Kontakta honom för följande och se det stora arbetet av Dr. JARAKUN

    (1) Om du vill ha din ex tillbaka
    (2) Om du söker ett jobb
    (3) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    (4) Du vill att kvinnor / män ska springa efter dig
    (5) Om du vill ha ett barn
    (6) Du vill vara rik
    (7) du vill bli giftig
    (8) Ta bort sjukdom från din kropp
    (9) Business Spell
    (10) Ta tillbaka förlorad kärlek
      och mycket mer...

    SvaraRadera