måndag, februari 20, 2017

Tecken på tant

Tidningen Femina gör reklam för sig själv med ett utskick som jag på sätt och vis känner mig tveksam till: vill man läsa ett magasin för att man är/har blivit tant?

Tja så resoneras det i alla fall på Feminas marknadsavdelning. Men de omslagsflickor redaktionen väljer ser inte särskilt tantiga ut om du frågar mig ...

Här är i alla fall tidningens lista (lätt bearbetad av mig) på nio punkter som markerar övergången till tantlandet:

1. Din hjärna är som ett arkiv med gamla kändisar. Så fort du ser en tv-serie känner du igen massor av skådisar och berättar om dem: ”Titta, det är ju han som var med i den där serien  – och som var gift med den där blonda med pipiga rösten.” 

2. Du märker att hårstrån börjat invadera hakan – och tycker det är en bra idé att syna dem i utrymmen där det finns speglar med bra ljus, som i hissen på jobbet. Pinsamt när du blir påkommen.

3. Du har fått lika känslig hörsel som en superhjälte – på vissa sätt. Du väljer uteställe efter ljudnivån när du ska på AW eller äta middag på krogen.

4. Ditt ordförråd liknar ett årgångsvin – gott, men gammalt. Du fattar inte alltid yngre människors jargong och när du försöker sätter du ”fett” tydliga citationstecken kring orden. Du ”hänger inte” med folk, du ”umgås” faktiskt!

5. Din allmänbildning är bättre än de flestas. Du läser om allt viktigt både i papperstidning och på nätet och blir irriterad över felen du hittar även om det handlar om oväsentligheter. Du berättar gärna vad som är rätt för den som råkar befinna sig i närheten.

6. Du får feeling av blommor, istället för av prylar – hyllan med tulpanbuntar på ICA har en nästan magnetisk dragningskraft.

7. Du har blivit mer vaksam. Allt oftare kommer du på dig själv med att sitta med handväskan i ett fast grepp, mitt i knät – utan att du ens märkt att den hamnat där. Säkerhetsmedveten, helt enkelt.

8. Du gör vad som helst för att slippa frysa och tycker skyddande vinterkjolar är århundradets uppfinning. Går ingenstans utan en sjal. Du har faktiskt rätt många sjalar.

9. Du har blivit hårdare än när du var yngre, men har ändå mjuka punkter – framör allt på kroppen. Men du suckar också oftare över hur gulliga bebisar är, trots att du inte känner föräldrarna.

Om man känner igen sig är man alltså en lämplig Femina-prenumerant. Det var jag förr i världen, år efter år, utan att ha prickat av någon lista och med flera decennier kvar till tantstadiet. Men hoppade av, minns inte exakt varför. 
Ska ta mig en funderare på saken. 

Copyright Klimakteriehäxan (och Femina)

5 kommentarer:

  1. Två punkter kunde jag, med viss tvekan, pricka av - så har jag inte läst femina förr, så är det ingen idé att börja nu.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. tja, kollar ju tidningar hos tandläkaren och readly i min iPad... klart jag håller hårt i min handväska, fast några pengar finns ju inte just där... är en modern tant utan kontanter - men jag klappar varken främmande hundar eller ungar. Jag tror att jag förstår ungdomarnas språk, annars frågar jag yngsta sonen ❤️

    SvaraRadera
  3. Men enligt de där punkterna så är det åldersrelaterat och jag hävdar bestämt att tant är en inställning, livsstil, personlighet och inte alls något som man blir för att man börjar bli medelålders eller så!

    Och så kan man bli tant på olika sätt. Jag blev pelargontant som 40-årskris.

    SvaraRadera
  4. Det mesta stämde på mig... men jag erkänner att jag är tant i den yngre generationens ögon. Jag försöker inte vara tjej. Det är jag bara ihop med jämnåriga.

    Femina kunde jag inte leva utan under väldigt många år, tror att jag började med den som kanske 15-16-åring. Jag lagade all mat på receptsidan och jag skickade efter färdigklippta kläder och sydde - många gånger. De satt alltid perfekt och blev bra.

    Men den fanns bra mycket tidigare, för jag minns att jag köpte den åt nån "tant" redan när jag var väldigt liten, fick en krona (var det nog)för att köpa den i kiosken och uttalade ordet som FemIna och beundrade framsidan.... såna tidningar läste ju inte min mamma, precis. Bara Stridsropet och Stockholmstidningen...

    SvaraRadera
  5. Bloggblad, jag köpte också saker när de hade "Femina Shop" - smycken, väskor, enstaka klädesplagg. Allt var snyggt!!! Men vad som hände sen vet jag inte ... tog en tillfällig prenumeration för inte så länge sen men bara fär att jag då fick sex Iittala-glas i present .......

    SvaraRadera