måndag, januari 04, 2021

Om jag också skulle "göra en Dan Eliasson" ...


Rätta mig om jag har fel. Men inte är jag väl ensam om att vilja göra en Dan Eliasson?

Tänk bara på stranden. Smekande salta vågor. Sand mellan tårna. Kanske något gott att äta i serveringen strax intill. Ett glas sangria rent av? Släntra hem till hotellet, sitta i skuggan vid poolen med en bok. Kanske småprata lite med andra som också sett till att få lite njutning mitt i vintern. Köpa en solfjäder i souvenirbutiken. 

Kanarieöarna i december är verkligen inte fel! Det känns nästan nödvändigt att få lite påspädning av sol och värme. Fast bara nästan. För i december 2020 var det ungefär så fel det kunde bli. ”Nödvändigt” går inte att använda som ursäkt. /.../   

Kanske kan man hävda (som Eliasson, generaldirektör för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, gör) att det inte är alls olämpligt att vilja fira jul med sin närmaste familj, men sanningen att säga har det just denna jul varit många som tvingats avstå, hur nödvändigt det än kan ha känts. 

Hur kan ansvarskänslan helt tappas bort av ett helt gäng makthavare? Har man aldrig hört talas om den gyllene regeln ”att leva som man lär”? Det kokar ner till något mycket enkelt: om våra folkvalda kan strunta i beslut som tagits för det allmänna bästa, varför ska då väljarna bry sig? ./.

  
Det där är en del av min krönika om några av den senaste tidens riktigt häpnadsväckande händelser. Texten finns att läsa i sin helhet på News 55.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Det är så bedrövligt att jag saknar ord! 😡
    Men bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Ja vem skulle inte vilja det? Men för den skull aldrig göra det. Han gör som min pappa en gång sa: du ska göra som jag säger, inte som jag gör.

    SvaraRadera
  3. Den här gången gick det inte att läsa artikeln, då den var låst. Synd, det fungerade ju så fint förra veckan;-)
    Ja, vad kan man säga om Eliasson och några till som drog till Kanarieöarna. De lever då verkligen inte som de lär, och det är faktiskt pinsamt att det just var Eliasson som tyckte att ett besök hos dotten var nödvändigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den trippen kostar honom jobbet. Men han får säkert nåt nytt lönsamt uppdrag av regeringen.
      Förra gången jag hade krönika inne tror jag helt enkelt man glömde låsa den - lite senare blev den låst, den också.

      Radera
  4. Så bra skrivet! Mitt i prick! Trovärdigheten är ju noll för dessa styrande. Men Mr. Eliasson lär ju inte gå lottlös om han får sparken.Kanske blir det en spark snett uppåt i stället. Och med påökt lönemässigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har du antagligen rätt, och sånt kan verkligen få mig att gå i taket! Kul att du läste (om inte hela så får man väl i alla fall det huvudsakliga budskapet i min "puff" här på bloggen)

      Radera
  5. då får du bli politiker först

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer inte att hända, lovar. Men till Kanarieöarna åker jag gärna igen, när det blir möjligt.

      Radera