onsdag, juni 28, 2006

Barndomslandet och Världen

Förr i världen badade jag jätteofta på sommaren. Vattnet var inte alltid varmt, men ändå badbart.
Förr i världen tog jag cykeln när jag skulle förflytta mig här i Barndomslandet.
Förr i världen avskydde jag att plocka bär såvitt det inte handlade om smultron.
Förr i världen var det viktigt att ha sommarkul på fredagen och lördagen, och hittade man på något skoj på söndagen och onsdagen också, så gjorde det inget.
Förr i världen gjorde någon annan det tråkiga som hörde sommaren till – klippa gräset, rensa ogräs, koka sylt.
Förr i världen var inte världen särskilt påträngande, i alla fall inte på sommaren.
Men det var då det.

Idag är det onsdag och jag sitter bakom ett berg av jordgubbskartonger (inte den sortens onsdagskul jag skulle ha uppskattat förr i världen). De fina gubbarna har åkt ända från Öland, det blir rätt många mil, och enkom för deras skull var det för ovanlighetens skull kö utanför Konsum. Priset, 13 kronor litern, var förstås orsaken – en dramatisk nedgång, för ett dygn sedan tog man 35 spänn.

Nu ska det bli sylt. Man måste passa på. Bären blir kanske inte billigare i år.
Men världen finns där, faktiskt ganska nära.
Israel attackerar Gazaremsan. Hamas har kidnappat ännu en israel, en judisk bosättare.
Ska jag ta syltsocker eller vanligt?

Min bästa jordgubbssylt kallar jag J&R, vilket uttyds jordgubb och rabarber. Grannen har rabarber i överflöd, vi får ta så mycket vi vill.
Två små flickor har hittats döda i Belgien och alla minns Marc Dutroux.
Trots att det är väldigt nära tar vi bilen till grannen, bil i stället för paraply. Innan vi hugger in på rabarberlandet blir det naturligtvis kaffe och hembakt. Ljudnivån runt köksbordet är märkvärdigt hög, trots att vi bara är fyra personer. Men husets härskarinna, 82, har aldrig blivit vän med hörapparaten, och det är bara jag som inte är van.

”Han tvingade mig att äta sitt bajs, och han kissade på mig när jag sov” berättar en misshandlad kvinna som intervjuas inför utsikterna till skyddat boende.
Rabarbern är vacker, mörkgrön, kraftig, rentav ståtlig. Till min sylt går det åt nästan lika mycket av den som av jordgubbarna. Vet inte hur mycket jag behöver.

Debatten om fildelning på nätet contra respekten för upphovsrätten går vidare. Ska fildelarna kunna försäkra sig mot eventuella böter?
Solen tittar fram genom molnen, jag klär av mig innan jag börjar rensa jordgubbar. De är stora och fina, men ack så många – behöver vi verkligen SÅ mycket sylt?

Lastbilsförare nykterhetstestas när de kör av färjan i Skåne. Äntligen!
Rabarbern är trist att skala trots att den är så nyskördad en avskuren stjälk kan bli. Skalen ringlar mot marken och bildar en lockig massa som skulle kunna bli en ball peruk på maskerad, fast de går förstås direkt i skräpet.

Moderatledaren är förhållandevis jättepopulär och valanalytikern kliar sig åtminstone bildligt i den coola skäggstubben och jämför med Carl Bildt.
Jag borde ha en vassare kniv för att skiva rabarbern.
Jordgubbarna är så stora att de måste delas.
Mina fingrar missfärgas av bären.

Statsministern duckar för en fråga gällande hans framtid som godsägare: Det har jag inte ens tänkt på!
Hur mycket socker ska jag ta? Delvis en samvets-, delvis en smak- och delvis en hållbarhetsfråga.
Burkar måste diskas.

Den svenska börsen är i dag oförändrad.
Jag har ännu inte badat i sjön. Snudd på skandal. Smultron har jag plockat, en handfull som smakade sommar – och kanske pyttelite vägdamm. J&R-sylten kokar jag just nu. Det doftar ljuvligt ur grytan.

I morgon ska jag klippa gräset. Om bara det håller uppe, men meteorologen lovar sol och varmare.
Det gäller även här i Barndomslandet, där världen numera ideligen gör sig påmind och är helt omöjlig att bortse ifrån.

Sugen på sylt? Här är receptet:
Klimakteriehäxans J&R-sylt

1 kg jordgubbar
0,75 kg rabarber
saften av två limefrukter
1,5 kg socker (mer om du vill ha riktigt söt sylt)

Dela stora bär, skär rabarbern i bitsockerstora bitar.
Varva bär, rabarber och socker i en gryta. Häll limesaften över.
Låt koka upp sakta.
Skumma.
När sylten kokat i minst 15 minuter (gör inget om den kokar längre, se till att hela grytan puttrar!) är den klar att hällas upp. Kan du fortfarande se att rabarbern är ljus i färgen? Då har du kokat den för lite!
Tänker du spara den länge? Tillsätt i så fall lite natriumbensoat.

Vill du ha riktigt tjock sylt? Tillsätt pektin av något slag, annars måste du ta mera socker.
Häll upp i rena, varma burkar. Häll fullt! Sätt på lock och ställ sedan burken upp och ner på t ex en bricka (det blir vakuum men OM du inte satt på locken ordentligt kan det ju läcka...)
Provät den nykokta sylten ljummen till vaniljglass!
Mmmmm...

Copyright Klimakteriehäxan

1 kommentar: