torsdag, juni 22, 2006

Ljusa dagar - och ljusår i förväg

Sommarsolståndet inträffade i går.
Det är det dygn på året när natten är kortast och dagen längst. En ljusets högtidsdag, helt enkelt.
Pessimisten, ni vet den där som väljer att se en halvtom flaska i stället för en halvfull, påpekar raskt att nu, minsann, nu vänder det, nu går vi mot mörkare tider. Bara ett halvår kvar till jul.

En sådan människa annonserar i Dagens Nyheter i dag. Ett alldeles oanvänt Lucia-linne i storlek 38 är till salu, för bara 60 kronor.
Det är klart, Lucia brukar ju också kallas för ljusets drottning.
Så kanske finns det en koppling, trots allt?

Eller så är annonsören ingenting annat än en välplanerad människa, en sådan som alltid är ute i god tid.
Snudd på ljusår i förväg.
I morgon är det i alla fall midsommarafton. En åtminstone på papperet ljus dag. Tillåt mig misstänka att lusselinnet inte är sålt om du, som eventuellt är spekulant, väntar med att ringa till på måndag.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym4:46 em

    Någon kanske behöver det för att likt en Rönnerdal dansa över ängarna?
    Angående pessimism så hade jag en gång i tiden en arbetskamrat som dagen innan semmestern sa "jaha, nu är det bara tretton månader kvar så är även nästa års semmester slut".

    SvaraRadera
  2. Jag tar förstås åt mig - för jag deppar alltid just över att det vänder. (Jag är en förklädd pessimist!)
    Men - det var inte jag som sålde lucialinnet!

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  3. Anonym8:07 em

    Själv tycker jag att sommaren inte riktigt BÖRJAR förrän efter midsommar. Det brukar ta så lång tid innan marken och luften är tillräckligt varm för att kvällarna skall bli härligt sommarljumma.

    SvaraRadera