måndag, juni 19, 2006

Puh, mitt i sommaren

Puh. Nej, det har inget med värmeböljan att göra.
Nalle Puh.
Han fyller 80 i dagarna, den lilla björnen med det stora hjärtat och den något mindre hjärnan.
Lotta Olsson påminner om det i dagens DN.

Och det är väl en 80-åring vi alla har en relation till, inte sant?
I mitt fall var Nalle Puh den allra första bok jag läste alldeles själv.
Jag var sjuk och låg nerbäddad i sängen. Mamma stökade i köket.
Men plötsligt släppte hon allt hon hade för händer och kom rusande in i rummet där jag låg, med skräck i blicken.
Vad hade hänt?
Hade ungen blivit tokig?
Fått ett anfall av något slag?

Ja, precis det hade jag fått.
Ett skrattanfall.
Mamma tvärstannade i dörröppningen. Frågan kvarstod: Vad hade hänt?
-Nahahahalle Puhuhahu jahahagar en he-he-heffaklump! fick jag fram till sist.
Det var så min mamma fick veta att jag hade lärt mig läsa.

Sedan dess har mycket hänt med Puh. Han har blivit tecknad i Disney-tappning, han har blivit kopierad till gosedjur, han har fått ”uppföljare” av olika sorter, som vi inte vet hur originalets upphovsman skulle gilla. Alan Alexander Milne föddes 1882 och var verksam i Storbritannien, bl a på den legendariska humorpublikationen Punch. Hans enda barn, sonen Christopher Robin, var sex år när den första boken om Nalle Puh kom ut (Milne skrev två). Inspirationen hittade Milne på hemmaplan, precis som så många andra framgångsrika författare.

Milne skrev mycket mer, en rad romaner, några faktaböcker och fler än 25 pjäser. Men det är som Nalle Puhs pappa han gått till historien, och boken läses fortfarande flitigt. På svenska är till och med översättningen k-stämplad, gjord av Brita af Geijerstam.

Men bland alla Puh-läsare finns en som läser den bäst. Och han läser den för vem som vill höra på.
Allan Edwall.
Han spelade in sin version för många år sedan, men den är lysande, odödlig. Edwall kunde förvisso göra stor konst av det mesta, och när han nynnar ”Tiddelipom” är det inget undantag. Suverän underhållning, garanterat åldersneutral – från tre till 103 år!
Dags för Puh, mitt i sommaren! Grattis på 80-årsdagen och, förstås, tiddelipom!

Copyright Klimakteriehäxan

1 kommentar:

  1. Och tänk, jag läste inte Nalle Puh förrän på lärarhögskolan. Ändå läste jag som besatt från det att jag fick ihop bokstäverna nåt år före skolstarten.

    SvaraRadera