söndag, december 07, 2014

Gärna en krans på dörren till jul!

Det där med krans på ytterdörren i jultider, det är från början en tysk tradition från tidigt 1900-tal men numera något vi nog mer förknippar med amerikanska vanor, som vi lärt oss via Disney om inte annat.
Men visst ser det trevligt ut!

Kransen kan vara gjord av gran-, tall- eller enris, den kan vara textil eller av halm, järnek är vackert, mossa, nypon, nötter och murgröna kan bli fint. Något år var det trendigt med polkagriskrans och egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna. Alltså kan kransen också tillverkas av papper.

Förr i världen tillverkades mängder av juldekorationer i just papper: girlander, karameller till granen, flätade hjärtan, flaggor i långa rader. Sedan kom de glittrande prylarna: kulor, änglar, fåglar  ja även de blanka sakerna i granen kan anta snart sagt vilken form som helst, ibland är de metallkopior av forna tiders pappersskapelser till och med.

Nu har produktutvecklingen satt tänderna i dörrkransen och tagit fram varianter i papper. Man har använt sig av den japanska pappersvikningskonsten origami. Den som bemästrar tekniken kan åstadkomma snart sagt vad som helst. I Sollentuna bor Sveriges ende origamimaster Torio Norimoto som bland annat vikt såväl Gudrun Schyman som Carl Bildt tredimensionellt. Nils Holgersson på Akkas rygg vann han internationellt pris för.

Fast den som nöjer sig med mindre komplicerade motiv kan komma långt med hjälp av Google och lite fingerfärdighet. Det finns speciellt origamipapper i hobbybutiken, men jag är övertygad om att det går att åstadkomma något bra i annat material också.
Alltså tänkte jag att någon kanske kan inspireras av kransarna på bilden. Visst är de fina! Att ha papperskrans på en ytterdörr låter dock tveksamt. Den lär ju inte tåla regn och, om det skulle råka bli nån, snö.

Men att de går att sälja, det är mer än jag begriper. Ni ser prislappen. 950 svenska kronor. Man tager sig för pannan och rusar ut ur butiken som heter Svenskt Tenn och ligger på Strandvägen i Stockholm. Jag hamnade där av misstag, skyr den egentligen som pesten och skyller därför på "dåligt sällskap" ...

Innan jag rusade tog jag i alla fall bilden. För själva idén tycker jag inte det var något fel på! Själv har jag en fin krans på dörren året om, men till jul tror jag det blir ett stort halmhjärta från Ikea. Till en femtiondedel av priset på origamiskapelsen.
Min krans som sitter uppe elva månader om året är gjord av Ingela Eek och den är mycket uppskattad! Skulle självklart kunna passa också i jultider, men lite variation är ju ändå kul.
Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym2:05 em

    Bullig-gullig fin åretomkrans du har - men variera för din egen skull över jul. Man blir ju lätt hemmablind.
    Svenskt Tenn får skämmas. Deras papperskransar var inte ens snygga tycker jag.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. P.S.
    i Stockholm är ni duktigare på saffran än vi på Hisingen...

    SvaraRadera
  3. Kulsprutan - den röda, den med den hiskeliga prislappen, tyckte jag var rätt fin.
    Hannele - jag är nog inte ett smack representativ för Stockholm när det kommer till saffran ...

    SvaraRadera
  4. på Hisingen i alla affärer tar russin-lussekatter utan saffran slut först :)

    SvaraRadera
  5. Jag brukar köpa en julkrans på julmarknad varje år, men orkade inte ta mig i väg det här året, så min lönnlövskrans får hänga kvar. Den kostade bara tid och en bit ståltråd, men kansk ska jag hänga dit några julkulor nu till jul.

    SvaraRadera