onsdag, december 31, 2014

Smällfritt?

Nyårsafton.
Lite fest, lite allvar. En titt bakåt, mer spännande framåt. God mat i gott sällskap (förhoppningsvis). Inprickat tolvslag, som vore det orubbligt, som om vi inte visste att det hade passerat för länge sedan på andra sidan oceanen medan det än återstår rätt många timmar för dem på klotets andra sida ... det är VÅRT tolvslag som gäller! Jo det är klart, hur skulle man annars hantera det? Skåla i champagne en gång i timmen hela den vakna delen av dygnet?

För vissa innebär tolvslaget ändå stor rädsla, ja panik faktiskt. När Dottern var liten älskade hon alla festligheter på de stora smällarhelgerna, nyår och Valborg. Men när första fyrverkeripjäsen avlossades flydde hon, in i mammas famn, och vi sprang och tog skydd. Jag försökte få henne att titta genom fönstret på alla färgerna och sprakandet, hon vägrade, gömde ansiktet vid min hals och önskade bara att det skulle vara över. Jag med.

Min egen inställning till fyrverkerier är synnerligen kluven. Jag tycker att det är vackert, visst, men när jag tänker på vad man kunde ha använt pengarna till i stället blir jag vemodig, eller nästan arg. Dessutom vet vi att miljön inte alls mår bra av allt som flyger och far och kreverar i luften. Kan inte produktutvecklarna ta fram något som måhända är fortsatt dyrt, men som åtminstone inte skadar vår omvärld?

Fyrverkeripjäserna tillverkas dessutom oftast i fattiga länder och många som hanterar de explosiva ämnena är barn. Skador (fingrar, ögon) är vanliga och mestadels omöjliga att reparera, åtminstone i den miljö där de där barnen lever.

Räddast för nyårsfirandet är nog ändå hundägarna, vars kelgrisar darrar i varje lem när det blixtrar i grannskapet. En matte jag känner började ge sin vovve lugnande redan i går. Andra söker sig till kalla sommarstugor för att komma undan.

Fast det finns ett sätt till, visar det sig. Sedan ifjol kan man fira nyår med sin hund på ett hotell på Arlanda. För i flygplatsers närhet råder fyrverkeriförbud. Smällfritt och fullbokat! För två katter och ungefär 260 hundar, med sina respektive ägare. Vore kul att se dem alla när de ska ut på kvällsrundan ... många nya bekantskaper att sniffa på!

GOTT NYTT ÅR önskas ni alla, på såväl två som fyra ben. Må smällarna från champagnekorkarna vara de mest högljudda, må aftonen bli trevlig, må 2015 få en kanonstart, redan i morgon!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Jag är lika kluven som du ang fyrverkerier. Inte en krona har lagts på sådana i den här familjen. Men, vi står på balkongen och ser ut över allt blixtrande både vid valborg och nyår - och njuter av färgprakten. Och förfasas över alla pengar som brinner upp.

    SvaraRadera
  2. Anonym1:02 em

    Vi hundägare än knappast RÄDDA för fyrverkerierna. De rädda är vovvarna. Just nu har jag två tuffingar som inte skakar som löv de timmar (spanjorer, engelsmän + australienare har olika tider)dom firar/fyrar av.
    Fast från min sovrumsterass har jag ett panorama av olika fyrverkerier över horisonten vid tolvslaget. Det ska vi titta på. Med champagneglas i handen.
    SKÅL för 2015! Hoppas det blir ett bra år.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Anonym2:04 em

    Hittade till dej genom en kommentar du gjort på en annan blogg.
    Började läsa och fortsätte långt ner i din blogg, fina bilder och trevlig text.
    Här i Wales har vi inte så många smällare, fast en del fyrverkerier.
    GOTT NYTT ÅR! BLWYDDYN NEWYDD DDA! önskar Lena från Wales

    SvaraRadera
  4. Som tur är har vi en hund som älskar fyrverkeri ,även om vi låter bli på nyår.Jack Russel terriern är nog den hund som gillar alla lägen men trevlig läsning om Arlanda ,gott nytt år ,Nette

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt i det du skriver. Och det där med att fyrverkerierna tillverkas i fattiga länder med dåliga arbetsförhållanden och allvarliga skador som följd... sånt gör mig tokig!

    SvaraRadera
  6. Gott nytt år :) glömde jag skriva!

    SvaraRadera
  7. Har dåligt samvete eftersom vi varje år går ut och tittar på alla raketer som grannarna smäller av. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att lägga ett öre på en sak som bara går upp i rök direkt.

    Kul idé med hundhotellet - måste vara en upplevelse för alla hund- och kattägare att vara där och träffa varandra.
    Gott Slut på det gamla året och allt gott för det nya året.

    SvaraRadera
  8. Gott Nytt År!
    Halina

    SvaraRadera
  9. arrangerat fyrverkeri på ett ställe kl 24:00 är fint, men smällande överallt flera dygn före och efter nyår är inte kul :(

    SvaraRadera
  10. G O T T . N Y T T . Å R !

    SvaraRadera
  11. (när jag var barn runt tio år, så sov jag och vaknade av nyårsraketer. Då var jag säker på att nu händer det gubben från Jehovas vittne berättat; slut på allt... Den rädslan har jag inte fört vidare.)

    SvaraRadera
  12. Lena i Wales - så kul med nya bekanta!
    Välkommen, hoppas du kommer igen!
    Kulsprutan - det finns förvisso olika hundar och -ägare, Nette Cecilias jycke gillar till och med fyrverkerier! Men visst är Happy Dog ett kul initiativ, säkert lönsamt också ...
    God fortsättning på 2015 önskar jag er alla, var sig ni lät pengar gå upp i rök eller bara njöt av anblicken! Där vi bor försvann alla krevader upp ovanför molnen, så när man andra år har sett hela horisonten ramas in av stjärnfall var det denna gång bara kompakt grått

    SvaraRadera
  13. Bra skrivet! Jag tycker personligen att det är så synd att många ser på fyrverkerier som ett måste! Jag håller med om att de är fina, men vi borde ha dom i en stor show inne i städerna och förbjuda resten. det skulle göra det enklare för alla rädda människor och djur och skonsammare för miljön. Om man nu måste ha saker som smäller... Jag har gjort en omröstning för att få reda på om folk brukar köpa fyrverkerier: http://www.plusett.nu/omrostning-4700/koper-du-fyrverkerier-under-nyar

    SvaraRadera
  14. Även kattägare! Min katt flyr in under sängen och stannar där. Det värsta är ju att det håller på flera dagar innan och efter med smällare i Sverige dessutom. Bästa nyårsfirandet är i St Ives i Cornwall där kommunen smäller av ett vackert fyrverkeri ute på piren vid tolvslaget och that's it. I övrigt festar alla glatt, utklädda, på gatorna under kvällen. Så skönt.

    SvaraRadera