fredag, december 05, 2014

Hur får vi barn att bli bokslukare?

Hur tror du att man kan inspirera barns läsning? Har du några goda exempel?
Bokbloggsjerkan ställer denna gång en fråga som är jätteviktig och som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Mitt svar blir kort och koncist: läs högt för dem. Och välj böcker noga! Börja med pekböcker (Lena Anderssons kaninserie var en absolut höjdare när mina barn var små). Kliv vidare in i litteraturen, gärna med hjälp av Jan Lööfs "Det röda äpplet", belönad med Expressens Heffaklump när den var ny. Barbro Lindgrens härliga "Loranga, Masarin och Dartanjang" är en annan minnesvärd högläsningsbok för lite äldre.

Det fina med de där böckerna, det är att inte bara ungarna utan även den vuxne kan njuta av texten (och bilderna när det handlar om Jan Lööf). Den dag barnet kan läsa själv gäller det att lyssna: vad går hem bäst? "Nalle Puh" av AA Milne var den första bok jag läste själv. Tänk vilken känsla! Må alla ungar få chansen att uppleva den!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Det röda äpplet är en favorit hos mig också!

    SvaraRadera
  2. Jag kommer inte ihåg att mina föräldrar läste för mig när jag var liten och jag tror det kan vara så att de slutade med det så fort jag lärde mig läsa själv. Eventuellt tog min syster över den sysslan och det var också hon som lärde mig läsa :)

    SvaraRadera
  3. Anonym2:41 em

    Högläsning är en klar nyckel till
    barns läsning. Gå in på bokhandlar under promenaden är också en höjdare. Speciellt i dagens läge när det finns så många visuella grejer att inspireras av.
    VIVA LA LECTURA!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  4. Högläsning är underbart.

    SvaraRadera
  5. Högläsning för mindre barn absolut viktigt att nämna i sammanhanget. Inget som tidsbrist och stress skall få rationalisera bort.

    SvaraRadera
  6. Högläsning är ett måste och så himla kul dessutom.

    SvaraRadera
  7. mina barn och jag älskade Vems lilla mössa flyger och Korpen flyger av Barbro Lindgren. det absurda och den vemodiga tonen passade oss alla tre

    SvaraRadera
  8. Korken, förstås, inte korpen

    SvaraRadera
  9. Högläsning är så fint och en viktig del för att skapa läslust. Jag minns dessa stunder väl ifrån min egen barndom. Jag har inga egna barn numera men jag och min sambo läser istället högt för varandra! Det är faktiskt lika mysigt det!

    SvaraRadera
  10. Ja högläsning är så otroligt viktigt. Mitt minsta barnbarn som är 2 år och 3 månader älskar just nu böckerna om Totte och Ingrid. En annan favorit är boken om Örjan den höjdrädda örnen. Varje gång man läst klart så säger hon igen, igen.

    SvaraRadera
  11. Min pappa läste allt möjligt högt, t.o.m. Selma Lagerlöf!
    För egen del så var nog favoriten Sven Nordqvists böcker, de tillfredställde både vi vuxna som läste och barnen som tittade och lyssnade.

    SvaraRadera
  12. Det är så roligt att få nostalgiläsa barnböcker med sina barn och att få läsa nya böcker och få insikt i de moderna barnböckerna :)

    SvaraRadera
  13. jag läste med babysar före ett års ålder, de sitter och lyssnar!!

    SvaraRadera
  14. Jag gjorde allt det och mina läste när de var yngre, men båda har slutat. Jag lever på hoppet att de ska upptäcka tjusningen med läsning igen...

    SvaraRadera