fredag, december 19, 2014

Vad läser vi i jul?

Snart är det jul och dags för lite välbehövlig vila. Hur ser julen ut? Vad ska du läsa?
Dags för en bokbloggsjerka igen!

Julen ser ut att bli ovanligt lång och vädermässigt grå, vilket gör att det borde finnas utrymme för en hel del läsning.
Frågan är bara vad ur den enorma väntande högen som jag ska ta tag i ... Men några känns mer angelägna än andra.

Varje år får jag i present från två amerikanska bokmalar den bok de anser varit årets höjdpunkt. Ofta är det författare och titlar jag aldrig hört talas om – så också denna gång: ”All the Light We Cannot See” är en tjock roman av Anthony Doerr, som ligger på övre halvan av bästsäljarlistan i USA. Utspelas under andra världskriget.

Så tänkte jag försöka mig på årets August-vinnare Kristina Sandberg. Har köpt första delen av hennes serie, ”Att föda ett barn”. Dessutom gjorde ”Gone Girl” mig nyfiken på Gillian Flynns andra böcker. Det kan bli ”Sharp Objects”.

Hinner jag med dem kommer jag att känna mig mer än nöjd. Men det finns travar med annat läsmaterial också. Och jag vet hur det brukar gå: jag har tagit mig igenom något ambitiöst litterärt verk. Då behöver jag koppla av med något riktigt lättläst. Så går det antagligen nu också!
 
Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Kristina Sandberg får man ju läsa alla tre, säker massa detaljer man känner igen. Lite julböcker vill jag läsa, jag låter dagen komma utan planering, med fyra vuxna barn i närheten kan det bli en del kul oplanerat ♥

    SvaraRadera
  2. Någon brist på böcker att läsa tror jag inte kommer att drabba speciellt många av oss som gör jerkan :)

    SvaraRadera
  3. Anonym1:54 em

    Varvar själv. För min del gärna i tre lager både vad tema och språk gäller.
    Böcker är sällan fel. Och blir det mot förmodan knasigt så är det enkelt fixat så länge det finns att välja på inom praktiskt avstånd.

    Kulsprutan

    Varför heter det bokbloggsJERKA?
    JenKa vet jag vad det är. Kommer det här ordet också från tvärsöver Bottniska viken? /k
    Jag vet vad ´jerked chicken etc´ betyder när vi pratar kulinariskt./k

    SvaraRadera
  4. Vårt lilla bibliotek på 500 meters promenadavstånd är stängt över jul- och nyårshelgen men jag tror jag klarar mej ♥

    SvaraRadera
  5. Kristina Sandberg är en bladvändare. Liksom Gillian Flynn. det blir fin helgläsning

    SvaraRadera