torsdag, december 25, 2014

Knäckens dag

Juldag.
Det är en dag som har en speciell doft och smak, som sitter i från Barndomslandet. Doften och smaken av knäck.

Julens specialgodis hade kokats strax före dopparedan, kanske faktiskt allra sista dagen. Den var späckad med mandel. Sirapen, smöret och sockret hade förenats till en seg läckerhet, som kunde stå sin älskare dyrt. Plomberna var i ständig fara. Sedan var det det där med hur det luktade ... SÅ gott!

På själva julafton åt man så mycket annat att knäcken kom i skymundan. Men på juldagen! Familjen gick i julottan som på den tiden och i den kyrkan började klockan sju. Mörkret lyfte medan de klassiska psalmerna ljöd, och med ett "hosianna i höjden" ringande i öronen kom vi ut i morgonljuset. Om det inte var alltför kallt promenerade man hem tillsammans med en kompis.

Väl hemma åt mamma och pappa en sorts andra liten extra frukost innan de gick och la sig och somnade om. Jag hämtade burken med knäck i skafferiet och gick också till sängs, men i sällskap med en av mina efterlängtade julklappsböcker.

Med malande käkar vände jag blad, och innan föräldrarna vaknat hade boken tagit slut. Inte sällan knäcken också. Kanske lämnade den ett inte helt angenämt sockerskikt i gom, över tunga och tänder, men lite får man ju tåla! Magen protesterade aldrig mot den söta invasionen.

Nu för tiden överlåter jag knäckhanteringen till Dottern, som sköter uppgiften med den äran. För mig gäller det att inte äta upp alltihop alldeles ensam, medan resten av familjen sover ...

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. det går utmärkt att göra knäck även efter julafton, typ juldagen :)

    SvaraRadera
  3. Anonym1:12 em

    Kul att läsa om dina nostalgiska knäckåläsabok-minnen.
    Har du tänderna kvar?
    God fortsättning!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  4. Just idag längtar jag efter knäck. Men efter fullmatad dag med hela familjen är jag på tok för lat för att koka knäck. Och det är min våg tacksam för....
    (Hm....men nog finns det en Alladinask gömd någonstans?)

    SvaraRadera
  5. Haha... Kommentaren kom in trots att jag upptäckte när jag klickade att jag hade stavat helt fel...

    SvaraRadera
  6. Bloggblad - jag tror Blogspot har gjort om spamfiltret så är man redan inloggad kan man bara klicka på "publicera". För ej inloggade gäller tydligen fortfarande att skriva in de där siffrorna. Jag har försökt ta bort det men inte lyckats - har du nåt tips?
    Kulsprutan - jo tänderna har jag kvar men de har kostat en del att bevara ......

    SvaraRadera