lördag, december 06, 2014

Veckans fönster mot världen

Att somna under palmerna. Att höra vågorna klucka eller kanske rent av slå. Att höra rasslet av de stora plymliknande bladen som rör sig med en vindpust. Att vakna av en fågels rop och sedan snabbt somna om igen, till de där andra sövande ljuden som uttolkas "semester".

Nog är det där fönstret vid fotändan på hotellsängen på Fuerteventura ovanligt trevligt att titta på? Fast vi är ju ändå inomhus, fönstret är falskt och miljön tyst. Men en heminredningsexpert har fått en idé och genomfört den. Och gett hotellgästerna stunder på stranden vilken tid på dygnet som helst!

Veckans fönster är valfritt och när jag tittar ut genom mitt alldeles riktiga fönster möter min blick en regnvåt gata, blygrå himmel och några kurande människor som väntar att bussen ska ta dem till någon trång och julstressvarm galleria inne i centrum.

Då ligger det nära till hands att drömma sig tillbaka till solen, sanden, havet och palmerna. Och medan jag drömmer om det ser jag att bussen förbarmat sig över passagerarkön, som antagligen drömde om något annat. Eller kanske bara just det: att den förb-de bussen ska komma nån gång!

För lite mer fönstertittning klickar du här.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Vår dotter är i Maspalomas den här veckan... Väldigt lätt att längta dit när rapporter om bad och strandpromenader kommer...
    Men nu ska jag gå ut en timme i min gråkalla verklighet medan det är som ljusast.

    SvaraRadera
  2. Låter som ett klokt beslut! Du har kanske hört vad Caitlin Moran satt som tre i topp på listan över vad en kvinna bör göra?
    1. Long country walks
    2. Masturbation
    3. Revolution
    så nu har du bara två punkter kvar!

    SvaraRadera
  3. Aj då, nu vaknar reslusten igen! Gillar fönster mot havet, vågornas kluckande och fint vackert väder! Allt detta verkar väldigt avlägset, här är disigt, grått och trist! Tänk om jag hade haft väggen att titta på!

    SvaraRadera
  4. Ja du vet ju redan vad jag väljer eller snarare har valt! Varmt, soligt, blom- och palmprakt och Medelhavsvågor förstås. I varje fall när det gäller vinterhalvåret. Ditt hotellrum verkar ju superbt med trevlig Medelhavskänsla!

    Men en liten vardagslycka i Sverige kan förstås också vara när bussen äntligen kommer! Jag var van i flera år vid väntan på pendeltåg som var försenade och ingen info och det var så hopplöst men så småningom kom tåget och visst blev man glad!

    SvaraRadera
  5. Vi har en sån fejkdörr, ett vattenfall i vår hall, för att drakarna som bor där ska känna det som att de lever mitt i en skog och inte mitt i ett villaområde... Den dörren är rätt skön att titta på trötta morgnar bär jag snart ska ut i det isigt gråfuktiga där utanför...

    SvaraRadera
  6. Haha... Jag läste halva CM:s bok eftersom jag känner översättaren och hon rekommenderade den. Men...jag tyckte att handlingen var ganska enahanda och tröttnade...så jag kom nog inte till den listan. Min egen lista börjar också med långa promenader på landet, men sen skiljer den sig lite från hennes...

    SvaraRadera
  7. Hoppas du hade en skön semester på Fuerteventura, och att vädret var fint (fast jag tror det kanske var lite växlande enligt min svåger och svägerska som också var där då). Annars hade du ju "fönstret" att titta på!

    SvaraRadera
  8. fönster mot världen - visar jag också (med k-pistar)

    SvaraRadera