fredag, december 26, 2014

Jul på burk

Burkslav. Det är det jag är. Klev fram ur garderoben och bekände färg här på bloggen redan 2006.
För det är något visst med burkar, och inte minst med julburkar.

Alltså har det blivit en liten samling. Några har innehållit godis, de flesta har varit laddade med småkakor (och jag har köpt dem, inte för kakornas, utan för förpackningens skull ...). Men det är ju nästan bara jag som ser härligheten, undanstuvad i diverse skåp och skrymslen! Vilket slöseri på sådan prakt, så mycket designglädje!

Nu har jag ändrat på det. Visst hade vi också fina paket under granen på julafton. Fast de är naturligtvis öppnade, de vackra papperen och de krulliga snörena vidarebefordrade till grovsoprummet.

Juldagen fick helt enkelt bli starten på burkarnas tid! En liten "installation" där under grangrenarna. En illusion av oöppnade paket. Några glittrar. Någon är arvegods, den ljusblå med domherre i vinterskrud var till exempel min mammas.

De mer robusta kommer från Ikea, som brukar ha trepack till lågt pris. Dem köper jag och använder också som presentförpackning som kan återanvändas i evigheter, kan det bli mer miljövänligt!?

Andra packas med julprylar i största allmänhet, tjänar som förvaringsaskar. Eftersom det nästan uteslutande är burkar av plåt utgör de ett stabilt skydd för mer ömtåliga saker, små tomtar och sånt ni vet ...

Jag har alldeles säkert fler julburkar fast jag inte riktigt vet var. Eventuellt hinner jag komplettera mitt installationsverk innan Knut jagar ut julen. Då lär burkarna få följa med. Men kanske har jag grundlagt en ny liten helgtradition här?

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym10:17 fm

    Burk i st f omslagspapper verkar bra.

    SvaraRadera
  2. Anonym4:16 em

    Burkar + fina etuier kan aldig bli fel.

    God fortsättning!
    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. jag hittade ett par med påfågel på i Stockholm, hjärteformade är också fina.

    SvaraRadera
  4. God forts till er också, Kulsprutan och alla andra som kikar in här!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också burkar, har några att stoppa julgodiset i. Ångrar att jag inte behöll några gamla slitna brukar från mina föräldrar ...

    SvaraRadera