lördag, december 27, 2014

Vintrigt

Vinterpromenad längs Årstaviken. Vi är många som söker ljus och luft, avbrott i julmiddagarna. Det knarrar under skosulorna, nu när det är minusgrader och till och med lite snö.
Folk småpratar, burrar ner hakorna i tjocka halsdukar, stoppar om sovande småttingar i vagnar. En och annan har letat fram solglasögonen.

Ett par drar till sig min uppmärksamhet. De är inne i ett animerat åsiktsutbyte, det syns på långt håll. Och när jag kommer närmare hörs det också, replik för replik.
-Nej, lilla gubben, det går inte. Inte nu!
-Joo pappa, jag VILL!
-Nej.
-Jag VILL VILL VILL!
-Men du måste förstå vad jag säger! Det är vinter nu och nej, du kan inte bada!

Måste ge pappan rätt. Har man ramlat i sjön på vintern, ofrivilligt, vet man att det inte är någon njutning. Att sedan andra högst frivilligt glatt badar i isvak är en annan historia. Det lär vara en häftig upplevelse, men knappast något för barn. Inte för mig heller.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym11:04 em

    Lugnast att hålla sig på land så här års!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar ju gå ut nästan naken i snön och snöbada, men jag har inte gjort det än, trots att den är mjuk och fin. Vi får se när det blir...

    Men ute och nosat på solskenet har jag varit!

    SvaraRadera
  3. min lillebror ramlade i när vi matade ankor, vi var inte ens i skolåldern.

    SvaraRadera