fredag, september 22, 2017

Höstdagjämning i Barndomslandet

Höstdagjämning.
Snart dags igen för den eviga frågan om vinter- och sommartid: ska klockan ställas fram eller dras tillbaka när det blir natt?
Alla de där tumreglerna, knepen, minnestipsen staplar sig på varandra för att snabbt ramla ihop i en osorterad hög. Lite som alla de där gula lönnlöven jag tampades med i går (vilket i princip inte syns idag när nya trillat av trädets grenar).

Medan jag grubblar över svaret passar jag på att ta en liten promenad. Det är ganska varmt i luften, om än grått. Vindstilla.
Lupinerna är fulla av fröskidor. Båtar väntar på att få komma upp på land. Grannens cykel ser inte ut att ha varit använd på mycket länge.

Hittar inte en enda gul kantarell, bara blek taggsvamp och några andra som jag tror inte bör ätas. Har dessutom sett mitt livs första blomkålssvamp, stor som ett rejält kålhuvud! Googlar och ser till min milda förvåning att den kallas "den kanske allra bästa svampen, supergod"!

Konstaterar att den köpta ljungen i verandakrukan slår den vilda i färgstyrka med hästlängder.
Tycker dessutom att badstranden ser rätt inbjudande ut, trots bristen på sol.

Om du nu vill så kan du hänga med mig och min lilla kamera på den här svängen i mitt närområde i Barndomslandet. Garanterat dagsfärska bilder!
Snart är alla lövträdens grenar kala. Jag tröstar mig med att man redan nu kan se knopparna som ska ge lönnen nya blommor, löv och näsor nästa säsong. Men nu är det höst.

Och medan du scrollar bland mina foton grubblar jag vidare på åt vilket håll jag ska dra klockan. Det kommer att lösa sig! Jag har ju faktiskt en dryg månad på mig.

Om du vill se bilderna i större format är det förstås bara att klicka på dem!












Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Underbara höstbilder! min favoritårstid ❤️

    SvaraRadera
  2. Tack Hannele! (man kan ju inte upprepa "den vår de svage kalla höst" vareviga gång)

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder - jag älskar hösten - men du får väl vänta en månad innan du ställer tillbaka klockan.

    SvaraRadera
  4. Ja, Golftrippen, du har som vanligt så rätt och jag har som vanligt lite onödigt bråttom ... har modererat texten nu!

    SvaraRadera
  5. Spring forward and fall back, är den ramsan som hjälpt mig att vrida visarna åt rätt håll. Fast jag har förstås inga visare att vrida nu för tiden.
    Tack för vackra bilder°
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. (lyssnat på ditt sommarprat)

    SvaraRadera
  7. Hannele - va??? det gamla från Radio Värmland? Hur hittade du det? Tror kanske inte jag skulle våga lyssna igen ...

    SvaraRadera