onsdag, september 06, 2023

CITAT om frågesport

Jag föredrar brittiska frågesporter. För där är deltagarna åldersblandade. När ska man i Sverige förstå att det helt enkelt blir intressantare?

-Kristina Adolfsson, chefredaktör för tidningen Senioren, bekänner sin kärlek till frågesport i alla former. Men i svensk tv menar hon att det för mycket flams och skratt, och programmakarna tar sikte på yngre publik, vilket märks också i ämnesval och frågor. Hon har väl precis som jag tittat på Kanal 5 där "Alla mot alla" sänds, ny säsong startade denna vecka. Jag har svårt att låta bli att titta, gillar ju genren, trots de gapiga programledarna och trots många av frågorna som förmodligen bara var tjugonde 60+are kan besvara. Samma kritik kan med rätta riktas mot fler frågesportprogram.

4 kommentarer:

  1. Nyttigt att umgås med yngre personer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, alltid lär man sig något!

      Radera
  2. Att kunna delta i frågesporter kräver ju att man har en hyfsad allmänbildning. Och det har inte jag. Alla mot alla snubblar man ju över varken man vill eller inte. Den sänds ju precis överallt. Har noll koll på programmets kvalitet. Kan bara säga att jag inte kunnat ett enda svar de gångerna jag kom in på programmet när jag zappade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla mot alla fungerar, men det är så stelt mallat att det tär på en tittares tålamod. Programledarna är uppe i toppvarv oavbrutet och kan ibland verka helt galna. Dessutom vill de hela tiden berätta hur beresta de är - "Hawaii, där har jag varit massor med gånger" - och vilka vansinnigt kända personer de träffat/känner. Det blir rätt jobbigt i längden, men det är ändå kul att försöka svara på frågorna,

      Radera