torsdag, september 07, 2023

Nu ska jag köa på biblioteket

-Det där är en bok du inte bara vill läsa, du vill äga den! sa min väninna uppfordrande. Och eftersom hon brukar ha bra smak för böcker (bra i meningen lika som min ...) styrde jag i dag stegen mot närmaste bokhandel. Efter lite letande hittade jag vad jag sökte: en röd bok, mindre än alla andra, med bara titel och författarnamn i vitt på omslaget under en svart ros. Lite häpen blev jag över dess litenhet. När jag vände på boken såg jag priset: 299 kronor. Jag köpte den inte. Kalla mig snål om ni vill.

Detta betyder att jag inte kommer att läsa Ingvar Carlssons "I sällskap med döden" än på rätt länge, eftersom jag misstänker att kön på biblioteket är lång. Men nog är det väl ändå rätt mycket pengar  trehundra spänn för drygt tvåhundra (små) sidor? Någon tia billigare om man köper på nätet, men jag är ju stor vän av "riktiga" butiker.

Där har ni i alla fall mitt svar på veckans helgfråga från Mia i bokhörnan: Vilken bok ser du fram emot att läsa i höst? Fast det lär ta ett tag.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Rent allmänt har bokpriserna skjutit i höjden efter pandemin. Så Ingvar Carlsson mini-bok är inget undantag.
    Sedan vet jag inte om jag skulle betala 299 kronor för den boken som ändå är skriven av en 88-åring. Kalla mig fördomsfull om du vill;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författarens ålder tycker jag inte är intressant. Men texten har fått väldigt mycket beröm, och det kan omöjligt bero på att han är en gammal politiker!

      Radera
  2. Det har blivit dyrare med böcker men allt har ju blivit dyrare så inte konstigt, Men man kan låna på på bibblan

    SvaraRadera
  3. tråkigt att böcker blivit så dyra. jag vill också gärna handla i affär över disk. jag hade inte heller köpt Ingvar Carlssons bok även om jag vill läsa den. 59 pers i kö på bibl

    SvaraRadera
    Svar
    1. På mitt bibliotek var kön ännu längre, men jag har ju annat att läsa medan jag väntar ...

      Radera
  4. läst om Carlssons bok, verkar intressant, jag har idag lånat på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj du fick tag i den direkt! Vill inte Göteborg läsa honom så gärna?

      Radera
  5. Den kommer nog på bokrean om ett par år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vid det laget har jag sannolikt läst den. Och ska inte köpa.

      Radera
  6. Ja böcker är rejält dyra, men ibland köper man ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man gör ju det ... men 300 spänn tycker jag är rätt mycket, kanske inte för en inbunden tjockis men för en liten tunn ...

      Radera
  7. Usch vad bokpriserna måste ha gått upp. Tur att biblioteket finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Även företag som BookBeat och Storytel ter sig billiga i jämförelse.

      Radera
  8. Tycker det duger väldigt bra att låna böcker jag läser numera. Man får liksom acceptera att inte alla böcker man vill läsa finns på biblioteket. Och för det mesta brukar det inte vara så långa kötider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills har jag inte sökt nån bok som inte biblioteket kunnat leta upp. Fantastisk service. Och ja, man blir tvungen att försöka banta bokhyllorna!

      Radera