lördag, september 23, 2023

Veckans mening – om skuld

Hur kan veckans mening tänkas lyda denna gång, och vad väcker den för tankar? Det är Skriv-Robert som efterlyser en mening man läst i veckan, en mening som fått en att hejda läsningen om än aldrig så lite.

Jag hittar min i Carina Bergfeldts "En bra dag att dö", uppföljare till hennes utmärkta "Sju dagar kvar att leva". Nu har hon fokuserat på en fängelsepräst hon träffade under arbetet med den förra (reportage)boken (som kom ut 2019). Han har funderat mycket kring brott och straff, liv och död, skuld och ansvar, och delar med sig av sina insikter till sin svenska intervjuare. Som exempelvis här:

Det är ofta när vi är fyllda av skuldkänslor som vi säger hemska saker till andra, som vi egentligen inte menar, bara för att tillfälligt försöka lindra den egna plågan.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Intressant det där, man kan ju säga saker i stunden som är som det är.

    Ha nu en underbar lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en spännande tanke som tål att fundera på. Hoppas du också får en fin helg!

      Radera
  2. Nu har jag lärt mig nåt nytt igen. Visste inte att Carina Bergfeldt även är författare. Trodde hon "bara" var programledare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har skrivit deckare också, men dem har jag inte läst.

      Radera
  3. har inga skuldkänslor

    SvaraRadera
  4. den prästmannen hade en djup kunskap om människan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lång erfarenhet, många svåra möten ...

      Radera
  5. Det där tål verkligen att tänkas på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det väl en bra vald mening?!

      Radera
  6. Tur att man inte har några skuldkänslor då, om det är på det viset. Men hur kan skulden lätta om man är orättvist elak mot sin omgivning, det förstår jag nog inte. Borde väl bli tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något för hjärnskrynklarna att grunna på ...

      Radera