onsdag, september 20, 2023

När utseendet får avgöra

Det händer ju att man får det skrivet i pannan: ytan är inte viktig, det är det som ligger bakom som betyder något. Likväl kan yta få åtminstone mig att fatta beslut, om än inte särskilt stora och viktiga. Men jag väljer ju exempelvis ofta vin efter hur etiketten ser ut ... något som väcker alla oenologers fasa. Enligt O är inne på det här fältet med veckans kulturfrågaVilka bokomslag lockar eller avskräcker dig att läsa?

En sak vet jag: böcker som har en orm på utsidan rör jag inte. Tror aldrig jag läst en "ormbok"! Klassiska franska omslag, ungefär som det som finns på veckans vinjettbok, lockar inte heller. (Fast numera har även franska böcker ofta lite roligare utsida.) 

Dock inser jag att jag tröttnar när böcker i en och samma genre får så otroligt likartade omslag (kanske med undantag för serier). Ta de senaste årens feelgood-romaner. En idyllisk vy, titeln i någon sorts skrivstil ... så dyrt som det är att anlita en designer för ett omslag borde det finnas många fler originella idéer! Men nej. Tar som exempel en bok i högen, en jag inte läst av en författare jag inte känner till. Och jag tänker inte heller läsa den! Det får utseendet avgöra! 

Vad är det då jag faller för om jag köper en bok av en författare jag inte alls har en aning om? Ja Mark Haddons bok "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" blev ett sådant impulsköp. Kan inte riktigt förklara vad det var med den där bilden som fångade mig. En obehaglig teckning av en hund med en högaffel i magen! Den mest naturliga reaktionen hade väl varit "usch"? Men jag köpte. Bra bok hur som helst!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Reptiler är ok för min del, nyttodjur som äter andra djur. Men djur på omslag är väl inte favoriten, inte människor heller egentligen. Något medicinsk kan få mig att låta bli att läsa, natur mer lockande.

    SvaraRadera
  2. Ja! Visst är det konstigt att nästan alla feelgood-romaner har likartade omslag. Så fantasilöst!

    SvaraRadera
  3. Idag är vi återigen helt överens. Så många omslag liknar varandra nuförtiden. Och om man kollar var omslagsbilderna kommer ifrån ser man ofta att fotona är plockade från iStockphoto. Kostnadsfritt. Det förklarar saken, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt tråkig utveckling. Men jag vet att det kostar jättemycket att få ett proffs att skapa ett omslag - så då tycker man ju att de i alla fall skulle komma med några egna idéer eller hur?!

      Radera
  4. Tacka vet jag de oftast röda, och ibland blå eller gröna böckerna inbundna av bibliotekstjänst — så spännande att enbart gå efter titeln, och sedan göra sina egna inre bilder.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan verkligen ha sina poänger!!!

      Radera
  5. franska böcker har verkligen tråkiga omslag. kanske har det blivit något bättre. feelgood och romance har fruktansvärt deprimerande omslag. Haddon lever på färgerna, tror jag. bilden är ju ganska hemsk egentligen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo hundar spetsade på högafflar är ju inget man blir glad av ... Har inte bara läst boken utan också sett den som pjäs på Broadway.

      Radera
  6. Fantasi är något omslagsdesigners borde ha, men allt för ofta verkar det finnas en standardnorm som bara varieras en aning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyvärr verkar det vara så! Trist när alla feelgood-böcker ser nästan likadana ut.

      Radera