tisdag, september 19, 2023

Triss i damer

Tisdagstrion ska denna gång bestå av tre böcker med kvinnonamn i boktiteln, det vill Ugglan.

"Ronja Rövardotter" är bara en av alla berättelser som Astrid Lindgren skrivit och som älskas världen runt. Dessutom har den lett till att en hel del svenska flickor heter Ronja i dag. Härlig tjej!

"Gabriela  nejlika och kanel" (Gabriela, clavo y canela) är en av dessa häftiga romaner i vilken Jorge Amado tar sin läsare med till sitt hemland Brasilien, där kärleken blomstrar. Mustigt både till innehåll och språk!

"Evas bok" är en roman av Marianne Fredriksson, den första i hennes (med tiden omfattande) författarskap. Det här är en skönlitterär tolkning av bibelns händelser och den fick mig att kasta mig över de två följande delarna, "Kains bok" och "Noreas saga". Alla delarna finns i en volym under titeln "Paradisets barn". 

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Ronja Rövardotter är fin klassiker 3-åringens favorit

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3-åringen har smak för bra böcker!

      Radera
  2. Evas bok har jag läst. Jag tycker att de jag har läst av Marianne Fredrikssons bibliska böcker var bra, men Simon och Ekarna, där handlingen är förlagd till modern tid, blev jag inte lika imponerad av.

    SvaraRadera
  3. Ronja Rövardotter har jag ju läst 🙂

    SvaraRadera
  4. Ronja Rövardotter och Evas bok har jag läst. Evas bok var jag väldigt förtjust i

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte hela trilogin höll, men har blivit besviken på MF:s senare böcker.

      Radera
  5. Ronja har man ju läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sanningen är väl att det har snart sagt varenda svensk ... och har man inte läst den så har man sett Tage Danielssons utmärkta filmversion!

      Radera
  6. Ronja var ju ett bra val! Jag har inte läst den, bara sett filmatiseringen. Evas bok har jag läst, men för länge sen.

    SvaraRadera
  7. Ronja förstås! Jag blir nyfiken på din bok av Jorge Amado - jag har läst hans Den tigerrandiga katten och fröken Svala - en kärlekshistoria, som jag verkligen gillade.

    SvaraRadera
  8. Gabriela blir jag nyfiken på. De andra två gillade jag/Bokologen

    SvaraRadera
  9. Har bara läst Ronja från din lista. Har läst annat av Fredriksson.

    SvaraRadera