måndag, september 18, 2023

Glöggdags?

Hur är det, har glöggsuget infunnit sig? Nä, tänkte väl det. Men faktum är att det går att dricka glögg även i andra månader än december, ibland är det dessutom gott att dricka den kall. 

För egen del har jag gott om flaskor med både röda och vita sorter, så när nu årets Blossa presenterades i veckan blir jag så där lagom angelägen. "Blossa 23 är en vit starkvinsglögg med smak av friska hallon och blommig humle", så lyder beskrivningen som proffsen bjuder på. Ja, hallon är förstås alltid gott ... och eftersom flaskan som vanligt när det gäller årgångsglöggen är snygg kanske jag köper en i alla fall, men det får dröja ett tag!

En kul grej är ändå att bilden på etiketten föreställer Gamla Stan i Stockholm, där det här med glögg började 1895. Och för exakt tjugo år sedan var det premiär för årgångsglöggen. Nytt för i år är att den också finns som alkoholfri.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. föredrar Dufvenkrooks

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det kan vara lite kul att testa något nytt.

      Radera
  2. ska testa Dufvenkrooks Körsbärspralin 🍒 röd starkvinsglögg gjord på de finaste ekologiska vinerna smaksatt med körsbär och mörk choklad

    SvaraRadera
  3. Etiketten är verkligen skitsnygg. Bara den (och flaskan) är nog värda vad de kostar om man säger så. Sedan skrattar jag alltid åt viners smaker. Alltså om jag vill h hallonsmak köper jag hallon. Om jag vill ha humlesmak köper jag en öl. Ja, du förstår;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har naturligtvis helt rätt, det där om olika smaker på vin känns mest som påhitt!
      Kollade priset på glöggen: 139 kr, men än så länge finns den inte i butik men går att beställa för den som är riktigt angelägen.

      Radera