lördag, september 09, 2023

Veckans mening – om tjocka böcker

Lördag är dagen för att berätta vilken Veckans mening är. Det är Skriv-Roberts initiativ. Och vi är ute efter en mening som är klok, korkad, rolig eller högst tänkvärd. Denna gång har jag hittat en som är nästan halsbrytande! Jag försöker ta mig igenom "Havsörnens skrik", Karin Smirnoffs fortsättning på Stieg Larssons Millennium-serie. Det är inte alldeles enkelt, fast jag inte riktigt vet varför. Kanske ger jag upp. Men i boken förekommer ett replikskifte om den lämpliga längden på romaner. "Ulysses" av James Joyce borde ha varit kortare! Fast det är då den fantastiska meningen dyker upp:

... men tänk om boken hade varit så kort att inte vissa meningar rymts.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Det är ju faktiskt en riktig observation :))

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Håller med Robert här! Men så länge det finns program som Word lär det vara svårt att uppfylla;-)
    PS. Har läst "Havsörnens skrik", och inte gillat boken. Gillade inte hennes trilogi heller. Hade nog aldrig köpt "Havsörnens skrik", men fick den i julklapp. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smirnoffs trilogi gillade jag, men den här ger jag nog upp - och sen är jag förmodligen klar med henne!

      Radera
  3. de som har synpunkter på Ulysses har inte läst den

    SvaraRadera
  4. Testar! Svårt att få kommentarer att "accepteras!.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt, men ibland lever maskinerna sitt eget liv!

      Radera
  5. Havsörnens skrik kämpade jag med. Var nära att ge upp.
    Vad gäller Ulysses har jag inte läst den. TYcker du valt en passande mening. Författaren hade nog inte grubblat på den när boken skrevs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag tror att den är värd att kämpa sig igenom????

      Radera
  6. det där gäller väl rent generellt? många böcker hade mått väl av att inte få plats med alla meningarna

    SvaraRadera