lördag, september 30, 2023

Barnbok för gamlingar

Upptäckte till min förtjusning en radioföljetong som inte var evighetslång (de är ofta det). "Sköna maj" av Eli Åhman-Owetz klaras av på drygt en och en halv timme, och jag tyckte det passade mig där och då. Räckte till ett par promenader!

Nu visar det sig att det inte är en "vanlig" bok jag lyssnat på. Författaren har tydligen skrivit en av mig okänd men populär feelgood-serie, "Söderbergasviten". Väldigt trevlig läsning påstås det. Vilket naturligtvis ger mig vissa förväntningar på denna.

Boken jag nu lyssnat på är så att säga lite speciell. Så här beskrivs den : "Boken är på lättläst svenska och skriven för äldre med demens som har svårt med minne och koncentration."

Jag ingår inte (än) i den målgruppen, men eftersom jag hade börjat lyssna fortsatte jag. Hur skiljer sig då en LL-feelgood från en "vanlig"? Tja, den här företer stora likheter med en barnbok. Jättesnäll, konfliktfri, med en hel del repetitioner (som uppenbarligen lagts in med flit). Ingen är dum, ingen råkar ut för obehagligheter, kaffet är gott och rollatorerna lackerade i glada färger. Ibland lockas man att dra lite på munnen, vilket ju är trevligt ...

Att ungdomsromansen dyker upp och börjar blomma om noterar man tacksamt. "Men Maj, säger Lennart, vi har ju inte så mycket tid på oss!" Där stack väl i alla fall verkligheten in sitt fula tryne. Fast jag undrar om den här boken når sin tänkta publik. Kanske är jag helt ute och cyklar, nedtyngd av mina fördomar som gör mig så skeptisk. Men de jag känner som drabbats av demens har snabbt tappat allt intresse för läsning.

Det finns en fortsättning på boken, "En jul tillsammans", och då har de två nästan-90-åringarna flyttat ihop. Sådana solskenshistorier existerar ju på riktigt, det vet vi! Men någon del tre om Maj och Lennart har jag svårt att se dyka upp. 

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Så där. Jag köar inte för uppföljaren.

      Radera
  2. Nej, men nej tack! Alldeles för deprimerande tycker jag. Feelgood för dementa är faktiskt inte ens realistiskt, ungefär som du antyder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag har svårt att tro att det funkar - tills någon upplyser mig om att det gör det.

      Radera
  3. Att en inte har så mycket tid kvar är ju sant. Men detta med demens har jag upplevt i olika omgångar väldigt nära och har i de fall svårt att tänka mig att böckerna skulle berika. Men kanske finns det en del där de kunde passa in. I mitt tycke dock tveksamt. "Feelgood" för dementa? Nja....

    SvaraRadera
  4. Det kanske är dags att börja träna på den sortens litteratur? Lite lätt glömsk har jag nog blivit - igår gav mig glömskan många steg i trappan när jag fick gå hämta/fixa minst fem saker jag hade glömt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, du kan ju ge den en chans ... den är söt och oförarglig!

      Radera