torsdag, februari 15, 2024

Böcker som får dig att dra på munnen

Vad har man på sin önskelista när det drar ihop sig till jul eller bemärkelsedag? Det är ingen avancerad gissning man ger sig på om man föreslår en bok. För Mia i bokhörnan blir det firande i helgen, och hennes helgfråga lyder denna gång så här: På lördag fyller jag år och jag gillar roliga böcker. Har du tips på en rolig bok? Det dräller kanske inte av böcker som får läsaren att dra på munnen, men nog finns de!

Låt mig föreslå inte bara en utan två. Först "Drottningen vänder blad" (The Uncommon Reader) av Alan Bennett. En kvinna kommer ofta till bokbussen i sällskap med sina hundar ... Och "Harens år" (Jäniksen vuosi) av Arto Paasilinna. En ojämn författare, förvisso, men den här skrönan är njutbar!

Nu är det visserligen länge sedan, men jag kan fortfarande glädjas åt recensionerna min första bok "Klimakteriehäxan" fick. Många betonade humorn, som i: "En bra presentbok till kvinnor med humor". Fast mina försäljningssiffror kom förstås aldrig i närheten av Bennetts eller Paasilinnas, det är jag väldigt medveten om! 

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. tillhör jag kvinnor med humor 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för Alan Bennetts Drottningen vänder blad, skrattade

      Radera
    2. Det tror och hoppas jag!
      Ibland är det kul att kunna ge bort saker som man nästan är säker på att de ska uppskattas ,,,

      Radera
  2. Men du kan kalla dig författare, och det är inte många som kan. Dessutom kan du skriva, vilket jag får bekräftat varje dag när jag läser din blogg:-)

    SvaraRadera
  3. har läst Drottningen vänder blad. den gillade jag. min syster älskade Paasilinna, men jag var ganska oförstående. å andra sidan älskade jag MASH. den gillade inte systern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bennett är liksom Paasilinna lite ojämn faktiskt. Fast AP är VÄLDIGT ojämn! Testa "Harens år" eller "Den ljuva giftkokerskan" om du vill ge honom en ny chans!

      Radera
  4. Ja, Drottningen vänder blad var klart underhållande!

    SvaraRadera