onsdag, februari 14, 2024

När hjärtat är med

I dag har Valentin namnsdag, men inte nog med det: det är också Alla Hjärtans Dag, ännu en amerikansk import vi förvaltar. Minns hur jag fick mitt livs första (och ett av ytterst få faktiskt) Valentine-kort från min brevvän i USA. Patty önskade mig Happy Valentine, jag fattade ingenting ... Men nu vet jag!

Veckans kulturfråga från Enligt O lyder: Vilka kulturella verk passar extra bra att läsa på alla hjärtans dag? Den första som dyker upp i mitt minne är "Det blödande hjärtat" (The Bleeding Heart) av Marilyn French.  Om Dolores och Victor som möts och älskar varandra, men de vet att kärleken har ett stoppdatum. Tänker att jag faktiskt skulle vilja läsa den igen! (Oj hade ju med den i måndags, suck ...)

Tar en till när jag ändå har ångan uppe: "Utvandrarna". Vilhelm Moberg lyckas verkligen få mig att känna hur stor kärleken mellan Kristina och Karl Oskar är, trots att den ideligen utsätts för enorma prövningar.

Skulle man av något skäl, tidsnöd eller annat, vilja ha något som är kortare än 400 sidor föreslår jag den första boken jag läste av Annie Ernaux, sedermera Nobel-pristagare. "Sinnenas tid" (Passion Simple) bjuder på mycket känslor på 75 sidor.

Hoppas ni har en bra hjärtedag, vare sig ni firar den eller inte! Det är som bekant högst frivilligt. 

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Sinnenas tid (1991) av Annie Ernaux om kvinnan som använder all sin vakna tid till att vänta på att den gifta älskaren ringer... kärlek innan mobiler ☎️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mobilerna har garanterat påverkat även människors kärleksliv, det har du helt rätt i!

      Radera
  2. min morfar Walentin föddes den 15 februari 1902, vi träffades aldrig, han dog när min mor var fem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hann han aldrig glädjas åt att hans namnsdag fick upphöjt (?) värde ...

      Radera
  3. börjar bli lätt fed up vad det gäller Ernaux. Karl. - Oskar och Kristina är väl ett bra par. arbete och kärlek. liksom i Fogelströms serie. och flera andra från gångna tider

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Sinnenas tid" var den första jag läste av henne, för ganska längesen. Har inte tyckt lika bra om senare texter.

      Radera
  4. Tack för dina tips på böcker. För egen del hamnade jag på lyrik och Bo Bergman och Hjälmar Gullberg. Många vackra dikter.
    Önskar en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju så himla dålig på poesi!

      Radera
  5. Utvandrarna skulle jag vilja läsa om. Jag har inte läst serien sedan jag var i tonåren.

    SvaraRadera