tisdag, februari 13, 2024

I bokhyllans smyckeskrin

Smycken kan bokstavligen förgylla en människas dagar. Det behöver dock inte betyda att de är dyrbara, gjorde av ädla metaller och äkta stenar. Lite "oseriöst" glitter är inte att förakta när det gäller den humörhöjande effekten! Funkar i alla fall på mig!
Denna vecka har bloggkollegan Ugglan bestämt att tisdagstrion ska cirkla kring smycken & accessoarer (i handling, titel eller på omslag). Det får man kalla för kärt besvär! Dyker gärna ner i bokhyllans smyckeskrin.

För nu blev det dags att dra ännu en lans för Selma Lagerlöf (om hon nu kan anses behöva det?). Men dramat kring den värdefulla "Löwensköldska ringen", som egentligen är en trilogi, passar perfekt här. Själva ringen är av guld och en gåva från Karl XII till general Löwensköld, som kräver att få med sig ringen i graven när han dör. Det får han, men graven plundras och sedan spinns historien kring människorna som drabbas av eländiga öden, allt för den där ringens skull ...

Omar Sy som Arsène Lupin.
"Arsène Lupin och drottningens halsband" av Maurice Leblanc har jag inte tagit del av i bokform, men väl i den klart underhållande tv-serie som gjorts med
 Omar Sy som den humoristiske och genomsmarte gentlemannatjuven i modern version. Han har läst alla böckerna och kopierar idolen oavbrutet! Just det här dyrbara halsbandet förvaras nästan alltid i bankfack, men när det ska visas upp  under maximala säkerhetsåtgärder – blir det naturligtvis stulet. Av vem? Ja vilken annan tjuv är Arsène Lupin skulle kunna klara det? Tre säsonger i serien finns på Netflix.

"Flicka med pärlörhänge" (Girl With a Pearl Earring) av Tracy Chevalier är också en lättläst historia med ett smycke i fokus. Romanen bygger på verkliga händelser på 1600-talet i Delft i Holland. Huvudpersonen kom som 16-åring till den nederländske konstnären Johannes Vermeer som piga. Han blev fascinerad av henne, de fick en speciell relation (som hans hustru avskydde) och det porträtt hon stod modell för har blivit ett otroligt berömt verk.

Inser att många fler än jag kommer att landa på Lagerlöf och örhängesflickan, men vad gör väl det när det nu råkar handla om utmärkta böcker, sinsemellan väldigt olika, men som båda bjuder på strålande läsning?

Kan inte låta bli att slänga med en accessoar som får toppa trion. Jag råkar ju vara förtjust i väskor, det tror jag mina trogna besökare vet. Det dräller väl inte av böcker om sådana, men brasilianska Lygia Bojunga, Alma-pristagare 2004, skrev "Den gula väskan" (A bolsa amarela). I den gömmer flickan som hellre ville vara pojke alla sina hemligheter. Spännande för barn/ungdom. Jag läste den förstås som vuxen och hade behållning av den.

Annars heter väl dagens främsta och allra vanligaste accessoar semla.

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Kul att du också hade med Lygia Bojunga! Löwensköldska ringen kom jag inte alls att tänka på, men den passar ju perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Bojunga har väl aldrig blivit stor i Sverige trots priset. Selma passar ju nästan jämt ...

      Radera
  2. kul att du fick med Arsène Lupin, gillade serien, inte läst Maurice Leblanc, än

    SvaraRadera
  3. Löwensköldska ringen och Flicka med pärlörhänge har jag läst, däremot inte om Arssène Lupin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något visst med gentlemannatjuvar ...

      Radera
  4. väskor älskar jag. och smycken kan verkligen pigga upp. köpte ett par jättevackra örhängen igår när de såldes för halva priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde du rätt i! Man ska unna sig glädjeämnen när de är gripbara.

      Radera
  5. Har endast läst Flicka med pärlörhänge. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  6. Kommer att tänka på en ”väskbok” som jag inte minns mycket av ”Handbags and Homicide” av Dorothy Howell (nej, inte Hilary Clintons mamma).
    Kanske tycker du bättre om den än vad jag gjorde. Skrev om de här:
    http://procaptulectoris.blogspot.com/2011/07/att-vaja-fel.html?m=1
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kollade vad du skrev om den boken. Tror inte jag tänker leta upp den i brådrasket ...

      Radera
  7. Arsène Lupin var min favorit när jag var liten, den gamla TV-serien alltså och självklart har jag ju varit tvungen att se den nya också.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst dina tyvärr och köpte en semla på Lidl men den var inte god.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lidl-semla har jag inte vågat mig på, är annars en ganska förtjust kund där.

      Radera
  9. Fint att Selma fick vara med igen :-) Har inte läst de här tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selma-ringen har jag sett dramatiserad också, i Teaterladan i Rottneros, av och med Västanå teater. Riktigt kul. Ja, eller bra, roligt är det förstås inte ...

      Radera
  10. Anonym8:37 em

    Le Blancs vill jag läsa! Tack för tips
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker att jag kommer att nöja mig med tv-versionen, dock.

      Radera
  11. Flicka med pärlörhänge har jag läst. Arsène Lupin har jag sett som tv-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men då fick åtminstone två rätt av tre hos dig!

      Radera
  12. Löwensköldska ringen funderade jag på, men valde några andra böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selma, alltid Selma ... ska kolla dina nu.

      Radera
  13. Nu blev jag nyfiken på serien om Lupin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omar Sy är lysande i huvudrollen! Man får lite. Ändå är det spännande! Men oblodigt.

      Radera