söndag, februari 04, 2024

Spökaktiga skyltar

Ibland tar skyltarna slut. Det hade de i alla fall gjort på  Skeppsbron i Stockholm härom dagen. De här "spring-inte-över-gatan-hur-som-helst-här"-hindren är vanligen absolut fullsmetade med affischer, skyltar för evenemang, kurser eller prylar till salu. Nu fanns inte en enda kvar, bara tejpen de satts upp med, men även det tycker jag platsar på en Skyltsöndag! För att övertyga er blir det två foton. Helt skyltfria! Allt som är kvar är spåren ... Nästan lite spökaktigt, eller hur?


Eloge till reklambyrån. För den här annonsen, den läste i alla fall jag. Finns i flera
varianter, såg en med "Söker yogalärare". Tyvärr tror jag inte att jag känner en enda
svetsare, hur noga jag än rannsakar mitt minne.

Ja men hallå!!! Så klart att den ska vara nybakad! Tänk er alternativet: en gatupratare
 som skriker "HÄR FINNS DET GAMLA SEMLOR! KOM OCH KÖP!"

Här en rad bloggare som brukar skylta på söndagarna:
Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa LillaSyster, Paula, PettasSusjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsaDu hittar dem också högst sannolikt om du kikar i högerspalten hos Skyltsöndagens beskyddare BP.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Snyggt skyltat! Passerade också Skeppsbron i veckan och känner igen skyltarna. Ja, visst ska det vara nybakade semlor. Kan verkligen rekommendera Camilla Hamids butik vid St. Eriksplan, både vad gäller semlor och annat. Tycker också reklambyrån lyckats bra med MTR skylten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst såg det ovanligt ut med de tomma tejprutorna!
      Passerade Hamids butik när den var sprillans ny och häpnade över kön utanför dörren - kan det verkligen vara värt att köa där, menar du??????

      Radera
  2. LillaSyster12:10 em

    Nä, vem köper en gammal semla? Det enda som brukar bara bättre dagen därpå är Budapestbakelse=)
    Instämmer om spöklika staket. Ha en bra söndag, idag regnar det. Hellre regn än snö säger jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj är det sant, Budapest är en favorit här, men jag brukar klaga på att man är för snål med mandarinklyftorna. Tårtor jag bakar själv (gör det till födelsedagar i familjen) är utan undantag godare efter en dag i kylen.
      Åkte förbi på Skeppsbron nu i kväll, nu hade man satt upp nya skyltar.

      Radera
  3. gårdagens semla i en djup tallrik och simmande i varm mjölk, mums (krydda mjölken med kanel)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hetvägg! Det var länge sen. Minns att jag tyckte det var gott, men man fick äta fort för bullen blev väldigt blöt.

      Radera
  4. Spökskyltar - helt rätt uttryck för att beskriva den obefintliga skyltningen. Tycker det ser oerhört skräpigt ut med den kvarvarande tejpen som är otroligt svår att få bort. Tro mig, jag vet;-)
    Håller helt med dig om MTR:s annons. Den väcker verkligen uppmärksamhet. Dessutom väcker den nyfikenheten. Är dock aningen förvånad att MTR är "avsändaren". De förlorade ju nyss kontraktet med SL om tunnelbanetrafiken i Stockholm...
    Ordet färsk är ungefär lika "poppis" som "äkta" i vissa sammanhang.
    Vilken Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och alla länkar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I går hade nya skyltar kommit upp på Skeppsbron. Kan bli lite väl mycket reklam i stadsbilden ibland, kan jag tycka.
      Undrar om jag ska få en FÄRSK semla idag?

      Radera
  5. En gammal semla vill jag inte ha. MTR:s skylt är dagens höjdpunkt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den fyndig, MTR-skylten!

      Radera
  6. Fastlagsbulle kallar vi finlandssvenskarna semlan. Semla är i vårt språk en småfralla, det kan bli jättekonstiga förvecklingar kan jag lova.
    Ditt öga har vant sig vid att det är en massa reklam på de där hindren vid gatan, jag tycker det ser helt naturligt ut som de är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har stött på den där språkförbistringen, men en fralla är ju också god - och nyttigare, får man räkna med ...
      De "tomma" skyltarna är inte tomma längre.

      Radera