tisdag, februari 27, 2024

Nu drar vi till skogs

Tänk, snart kan man se det knoppas i träden och i rabatterna! Visst, jag inser att en ny snösmocka kan försöka golva oss igen, med isiga vindar och ännu mera halka, men almanackan lovar ändå bättring. I veckans tisdagstrio ska vi kika ut i ett grönområde, ett där våren snart ska göra sitt intåg. För trädgård, skog eller park ska finnas i handling eller titel, det har Ugglan bestämt. OK, då drar vi till skogs!

Låt mig starta lite mjukt med hjälp av Elsa Beskow och "Puttes äventyr i blåbärsskogen". Den kom ut redan 1901 men har behållit sin charm. Beskows bilder är underbara. Men kanske håller boken på att bli bortglömd?

Tar ett kliv till en miljö oändligt långt bort från Puttes. Vi hamnar i USA och bokens baksidestext börjar så här: "Teena Maguire borde aldrig tagit den där genvägen hem efter 4 juli-festen. Inte efter midnatt. Inte genom parken. Inte så som hon var klädd: linne, avklippta jeans, högklackade sandaler  som om hon bad om det".

Det är den obegripligt produktiva Joyce Carol Oates som i en av sina kortaste romaner skildrar det som händer Teena i den där parken och vilka konsekvenser det får. "Våld. En historia om kärlek" (Rape. A Love Story) heter den. På sitt vis också ett feministiskt debattinlägg.

"Mannen i skogen: en biografi över Vilhelm Moberg" har jag tänkt läsa ända sedan den kom ut, men fem år har gått och det har inte blivit av. Än. Jens Liljestrand skrev om den märkvärdige författaren och samhällsdebattören som, tidvis när han blev äldre, led av både depression och skrivkramp. Några dagar före sin 75-årsdag valde Moberg att avsluta sitt liv genom att gå ut i en havsvik i Roslagen för att aldrig komma upp igen.

Copyright Klimakteriehäxan

30 kommentarer:

  1. lyssnade på Jens Liljestrands föredrag om hans bok om Moberg på biblioteket, läst ganska många av Moberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns att boken fick fina recensioner. Och har man som både du och jag läst Moberg flitigt är ju biografin intressant, tänker jag.

      Radera
  2. har förstås läst Beskow. och Våld. men Moberg - boken återstår

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det nog inte ens kö för den på biblan - det var det när jag frågade, men då var den nyutkommen.

      Radera
  3. Mannen i skogen har jag påbörjad men har inte läst i den på mer än ett år. Vet egentligen inte varför.
    Har läst flera böcker av Moberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj ibland blir det så med böcker, även om man tycker att de verkar bra!

      Radera
  4. Joyce Carol Oates bok vill jag läsa och också biografin över Vilhelm Moberg. Hans böcker betydde mycket för mig när jag växte upp och i början av min ungdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av JCO:s tunnaste böcker är det, så du läser den snabbt. Mobergs utvandrarserie som jag läste i tonåren sitter där för evigt!

      Radera
  5. Eventuellt så har jag läst om Putte i blåbärsskogen, men de andra har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många barnkullar har haft chansen att lära känna sen Putte som ju är över 120 år gammal vid det här laget, så förmodligen har även du stött på honom!

      Radera
  6. Jag har också tänkt läsa Mannen i skogen, men av någon anledning har jag svårt att komma igång med biografier, även om jag ofta gillar de jag har läst. Kul att du hade med Puttes äventyr i blåbärsskogen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biografier är ju en väldigt speciell genre - man måste väl vara intresserad av människan innan, svårt att bli fångad annars?

      Radera
  7. Putte i blåbärsskogen är en klassiker och så vacker. Här blommar snödroppar och hassel och koltrasten har börjat sjunga, så det finns hopp om en vår i år också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Putte-boken är en klassiker i ordets sannaste bemärkelse! Tror ändå att den ofta glöms bort i dag.
      Underbart med dina signaler om våren!

      Radera
  8. Läste boken om Moberg för några år sedan å även om den var ganska mastig informativ å givande, framförallt hans kritisk inställning till mkt av den svenska politiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har misstänkt att den inte är jättelättläst - men kan väl vara värd besväret, det verkar ju i a f du tycka?

      Radera
  9. Tack för tipsen. Puttes äventyr i blåbärsskogen är fin.

    SvaraRadera
  10. Putte i blåbärsskogen har jag läst och Oates vill jag gärna läsa något av

    SvaraRadera
    Svar
    1. JCO har skrivit så otroligt mycket, och så otroligt mycket bra!

      Radera
  11. Trevligt att följa med till skogs i litteraturen, men även annars också-
    Visst minns jag Putte i Blåbärsskogen och de andra av Elsa Beskows böcker. Hattstugan inte minst. Också i skogen.
    "Våld" har jag läst. Tänkvärd. Biografin över Wilhelm Moberg har jag antecknat och ska absolut ta mig an den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man läsa "Våld" som ett debattinlägg. Det där med att våldtäktsoffer har sig själva att skylla ...

      Radera
  12. Vilken märklig titel på Oates bok. Men det är väl meningen. Putte i blåbärsskogen minns jag ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ganska märklig historia, förvisso. Betydligt färre komplikationer hos Putte bland blåbären!

      Radera
  13. Boken Våld tror jag att jag har läst, men inte de andra två. Boken förde mina tankar osökt till den danska serien som går på tv4/tvplay just nu - "Nora Sand".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj den serien har jag inte lagt märke till!

      Radera
  14. Putte i blåbärsskogen funkar alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör den det - och jag tycker som Putte att blåbär är jättegott!

      Radera
  15. Anonym9:54 em

    Våld. En historia om kärlek vill jag läsa! Gillar Oates böcker!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. JCO är en definitiv favorit, men jag har förstås bara läst en bråkdel av hennes enorma produktion.

      Radera