tisdag, februari 06, 2024

Från tre världsdelar

Som alla tisdagar finns det i dag besked om vad veckans tisdagstrio ska innehålla: Böcker som utspelar sig i olika världsdelar (en världsdel i varje bok). Det är Ugglan som håller i trådarna!

Då tänkte jag börja med att satsa på en lite bortglömd författare: Evert Taube. Visst, hans visskatt kommer vi ihåg, men han skrev ju böcker också! En personlig favorit är "Don Diego Karlsson de la Rosas roman". Den tar läsaren till Argentina och därmed har vi landat i världsdelen Sydamerika. Och det är lätt att utgå från att gauchon Don Diego är författarens alter ego, en man som älskar kvinnor och äventyr.

Böcker från Australien har jag nog inte läst jättemånga, men sedan Sonya Hartnett 2008 fick Alma-priset och jag lärde känna henne personligen är hon en favorit. Hon har fått etiketten "ungdomsförfattare" men de flesta av hennes romaner lämpar sig utmärkt att läsas av vuxna. Ett exempel på det är "The Silver Donkey", som utspelar sig under andra världskriget. En brittisk soldat som flytt från fronten hittas av två flickor som vill hjälpa honom tillbaka till tryggheten. Fast jag är osäker på om den översatts till svenska?

Om du vill läsa något hon skrivit som definitivt är ämnat för vuxna läsare finns "Landskap med djur" (Landscape with Animals), dock utgiven under pseudonymen Cameron S. Redfern. Hon ville undvika att boken av misstag skulle hamna på bokhandlarnas barnhylla, där den inte hör hemma ... Här flammar passionens lågor höga.

En roman som gått till mitt hjärta är "Stanna hos mig" (Stay with Me) av Ayòbámi Adébáyò. Hon är en ung kvinna i Nigeria och romanen, om ett gift par som inte får några barn, var hennes debut och är en internationell storsäljare. Huvudpersonen är, precis som författaren själv, bärare av en gen som kan ge utvecklad sickelcellanemi, en sjukdom som är vanlig just i Nigeria och som, om den bryter ut, kan leda till barnlöshet. Väldigt läsvärt, och därmed har vi tagit oss till en tredje världsdel: Afrika.

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. bekanta författare jag inte läst, än, Taubes fru är intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror dock inte hon skrev några böcker.

      Radera
  2. Mina föräldrar hade en del av Evert Taube i bokhyllan, men dem plockade jag inte med mig. Det kan jag på sätt och vis ångra idag. Men hur skulle de få plats? Stanna hos mig var både stark och lärorik för mig. Jag visste inget om den ganska utbredda sickelcellssjukdomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu finns det en ny bok av samma författare, den blir jag nyfiken på: A Spell of Good Things.

      Radera
  3. Helena3:00 em

    Tack för tips! Verkar klart intressanta… 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker som du förstår jag att de är! Och sinsemellan väldigt olika.

      Radera
  4. Stanna hos mig finns i bokhyllan, måste läsa snart

    SvaraRadera
  5. Här står jag igen som ett levande frågetecken. Och inte visste jag att Taube skrivit böcker också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, härliga skildringar från havet, från Latinamerika, från Provence, från Bohuslän.

      Radera
  6. Stanna hos mig har jag läst och den var så bra. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  7. Stanna hos mig har jag läst och nån bok av Harnett. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog leta upp nigerianskans nya.

      Radera
  8. Här känner jag bara igen den tredje, men läst den har jag inte.

    SvaraRadera
  9. Anonym7:04 fm

    Stanna hos mig tyckte jag jättemycket om! Dina andra verkar intressanta!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en stark berättelse, man lever sig in i hennes historia trots att man varken är barnlös eller född i den kulturen hon lever i.

      Radera
  10. Stanna hos mig har jag tittat på sedan den kom ut, då den är så vacker och färgglad. Har dock inte läst den... än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgglatt omslag kan möjligen luras lite, fö särskilt glad är inte storyn, men det är en riktigt stark roman.

      Radera
  11. Alltid roligt att läsa svar på frågan och samtidigt få nya tips. "Stanna hos mig" har jag läst men övriga två var titlar som för mig var nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske nåt kan passa??? Väldigt olika böcker förstås ...

      Radera