fredag, mars 17, 2006

En hjälte värd att fira

Han är van vid höga höjder, Ingemar.
Men först nu står han på det som brukar kallas livets middagshöjd.
Ingemar Stenmark blir femtio år i morgon, lördag, och det lär han fira alldeles privat. Vilket verkar vara helt rätt för hans del, eftersom han tröttnade på allmänhetens (vårt) närgångna intresse för mycket länge sedan.

För nutidens dataspelande ungdomar låter det naturligtvis fenomenalt exotiskt, det där med att Sverige stod stilla framför tv-apparaterna när Stenmark gjorde sig klar för start. Vi som var med minns den feberaktiga spänningen, vi svängde med runt pinnarna medan Sven Plex Pettersson flåsade nervöst, vi stickade ullmössor med björnar på och vi jublade åt alla segrarna som om de var våra egna.

Stjärnan själv tog det betydligt lugnare.
Men nog är det fullständigt naturligt att han fick folkets kärlek.
Läser lite Ingemar-citat hämtade ur en ny bok, ”Då stannade Sverige” av Mats Samuelsson.
Vad sägs om det fullständigt klockrena svaret på frågan om hur det känns att för en gångs skull inte vinna?
-Inte tycker jag det är så roligt när nån annan vinner.
Nej, vem gör det?

Eller när en reporter undrar om karriären är slut, efter ett annat mindre lyckat åk:
-Åk bättre själv, din jävel.
Mitt favoritcitat levererar Ingemar på en fråga om hur viktigt det är med tur när hundradelarna avgör.
-Jo, visst har jag haft tur. Men det konstiga är, att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag.
Påstå inte att grabben var trögtänkt. För det var han sannerligen inte. Bara lite tillbakadragen. Och klurig.
Man MÅSTE älska en sån människa!

Nog känns det lite som om det var i går. Trots att Stenmark körde sin sista tävling 1989. Då var Pernilla Wiberg i början av sin karriär, Anja Pärson gick i småskolan, tävlingsåkare hade sällan hjälm och carvingskidor hade inte tagit över i backarna.
Det finns ett citat till som känns relevant att påminna om så här i födelsedagstider.
-Så fort jag hittar något jag tycker är roligare än skidåkningen slutar jag.

Du har väl roligare nu, Ingemar? Folkets kärlek har du kvar hur som helst. Etiketten ”levande legend” får du behålla livet ut. Och historien om hur hela landet stod still när du skulle åka, den kommer att berättas många år än. En hjälte är alltid en hjälte, även som 50+.
Grattis!

Copyright Klimakteriehäxan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar