onsdag, mars 08, 2006

Tröstlöst att vara röstlös

Jag verkar inte längre vara röstberättigad.
Alltihop började för en vecka sedan. Blev knallhes under semestern på Teneriffa.
Det ofattbara har alltså hänt: jag har varit (nästan) tyst i en vecka.
För dem som känner mig måste detta framstå som synnerligen märkvärdigt.
Men stämbanden lever sitt eget liv, och har framgångsrikt motstått såväl spansk som svensk medicinering.

Ju mindre du säger, desto fortare går det över, sa doktorn.
Visst.
Försök själva får ni se hur lätt det är.
Telefonen ringer.
Krax krax.
Folk kommer förbi.
Krax hej krax tack krax hej då krax.
Mobilen illpiper.
Krax.
Kollega "ska bara fråga en grej". Mera krax.
Packar ihop, stänger av, åker hem. Kan jobba lite i hemmets lugna vrå och ensamhet.

Telefonen ringer.
-Hej och god eftermiddag, det är från Amelia. Vi har ett kanonerbjudande!
-Krax.
-Tre nummer för 49 kronor.
-Krax och present? Krax.
-Nej tyvärr, presenterna är slut.
-SLUT? Krax då ska jag ingen tidning ha krax.

Att de inte skäms.
Ringa till en sjuk människa. Van väskryckare, alltid pigg på ett klipp.
Och ha slut på presenterna.
Ingen tröst att hämta där heller.
Det är tröstlöst att vara röstlös.
Nu ska jag ta mig en avsvällande slurk och spreja cortison i snoken.
Vill ha rösträtten tillbaka. (Vi fick den politiska 1921, den privata har vi från dag 1 - med vissa avbrott, alltså).
Snörvel och krax.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Jag hade talförbud under en vecka förra hösten. Jag informerade omgivningen och svarade sedan inte i telefon. (utom en gång när jag såg att mamma ringde, jag visslade och lyssnade!) Jag skrev lappar, SMS och mail.
    Alla skrattade innan, (det låter som om vi är ungefär lika pratglada) men det gick riktigt bra att vara tyst.

    SvaraRadera
  2. Din stackare!!!!
    Jag som oxå är av det pratglada släktet hade ALDRIG klarat att va tyst en vecka.. Gudars skymning säger jag bara...
    Dlev sådär efter en midsommarhelg med tre dagars ivrigt ylande i kareoken...
    Som tur var höll det bara i sig i ett par dagar..

    SvaraRadera
  3. Här är en väskryckare till. Ett tag var jag så enerverande så att jag inte ens fick böckerna jag beställt! Då lade jag ner ett bra tag, men nu är allt glömt och förlåtet och jag rycker glatt vidare. Jag har fått smörgåsjärn och stavmixer med, och en av de bästa väskorna jag ägt fick jag från Amelia!

    Men jag tycker det är skamlöst av dem att ringa dig som är djuk och inte ens erbjuda en present! Ingen present, ingen prenumeration. Så är det bara!

    SvaraRadera
  4. Anonym9:24 em

    Häxa utan rösträtt 8 mars! Dessutom utan present - FY!

    SvaraRadera
  5. Ja visst är livet orättvist ibland!!! :-))

    SvaraRadera