söndag, februari 15, 2009

En dag för syndare

Jag har nåtts av ett rykte.
Ryktet är en indirekt uppmaning till synd.

Det tycks vara så att någon har förklarat den 15 februari som geléhallonets dag. Möjligen kan det ha något att göra med de hjärtformade gelébitarna som översvämmar oss på Alla Hjärtans Dag. Någon har kommit fram till att det som av folkhumorn också döpts till jungfrubröst (på engelska: gum drops) förtjänar en egen framstående position.

Ryktet når mig via Vonkis blogg.
Förgäves försöker jag hitta något som styrker dagens upphöjda betydelse.
Men man ska väl inte överdriva jakten på källor. I alla fall inte när man har hittat en alldeles gratis ursäkt för att sockersynda.
Nu ska jag gå till närmsta butik, köpa lite geléhallon och njuta.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Hittade informationen om den här förträffliga dagen på wikipedia, inte världens mest tillförlitliga sida men det ignorerar jag en dag som denna :-)

    SvaraRadera
  2. Så långt, men inte längre, kom jag också i mina efterforskningar. Men jag gör gemensam sak med dig och firar lite ändå ...

    SvaraRadera
  3. Det här har jag missat....det måste rättas till nästa år den 15 febr.

    Maken fyller år idag och han fick kexchoklad av en av sönerna. Båda är vi så gamla att vi minns hur kexchokladen såg ut när vi var små. Förpackade i staniol (hette den ens folie då?) och sen en pappersförpackning runt.

    SvaraRadera
  4. Anonym8:19 em

    Oj, är det idag? Där ser man! Min pappa får alltid geléhallon av mig på jul, födelsedagen, fars dag och allt annat som firas. Det har han alltid fått och han låtsas bli förvånad varje gång. :)

    SvaraRadera
  5. Anonym8:55 fm

    hihi, jag håller mej till finsk söt lakrits..

    SvaraRadera
  6. Anonym8:55 fm

    hihi, jag håller mej till finsk söt lakrits..

    SvaraRadera
  7. Anonym11:14 fm

    Underbart med den sortens humor! Som tur är läste jag inte detta förrän en dag för sent... ;)

    SvaraRadera
  8. Det missade jag. Får komma ihåg det nästa år. Fast vad 17 - socker smakar alltid gott :)

    SvaraRadera