torsdag, februari 05, 2009

En strimma av hopp

För oss som har svårt att stå ut med de evighetslånga reklamavbrotten i kommersiella tv-kanaler kom i dag en nyhet, som möjligen utgör en strimma av hopp.
Det är IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, som förutspår en kraftig minskning av reklamen i medierna, såväl i tidningar som i etermedia. En effekt av finanskrisen, förstås.

Dagstidningarna (främst storstadspressen) tros få ta den värsta smällen med en minskning på uppåt tio procent medan tv-reklamen förväntas backa med sju procent.
Kan resultatet möjligen bli att en 90 minuters långfilm inte tar över två timmar att se? Att ”Let´s Dance” kan bjuda på lite mer musik i stället för annonsjinglar? Att man slipper se en och samma reklamsnutt fyra gånger per timme, om man nu (mot förmodan) inte bytt kanal?

Fast det är klart, resonemanget är cyniskt och egoistiskt och jag börjar redan ångra mig.
Fjärrkontrollen finns ju fortfarande, och hotar inga jobb ...

Copyright Klimakteriehäxan
Källa: TT

9 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag är så trött på reklamen att jag brukar spela in mina favvoprogram i reklamkanalerna så att jag kan snabbspola.

londongirl sa...

Jag gör som Bloggblad ofta jag med....eller så går jag och kokar te, går på toa, läser eller till och med går en snabbpromenad i parken nedanför huset med hunden när det är reklam.

Klimakteriehäxan sa...

Visst, jag spelar också in och snabbspolar förbi avbrotten. Men ändå ...

atiR sa...

Förr gillade jag inte reklamen, men jag anpassade mej. Varje reklampaus har jag nått att göra,,tvätta håret, hårinpackning, skölj ur, gör rent kattlådor, osv.
Om jag mot förmodan ser ett program på en reklamfri kanal, händer sällan, så sitter jag på nålar o undrar när i attans kommer pausen, då jag skall göra det o det o det.

mossfolk sa...

Ja jag säger som atiR. Reklampauserna nu är ju så långa att man faktiskt hinner göra saker under dem.
Fast jag föredrar helt klart svt utan avbrott.

Matildas fikarum sa...

Men nu förstår jag inte. Kan man inte spola i programmen i Sverige? Jag brukar låta programmet starta och gå ifrån och sedan när det "laddat" i fem-tio minuter spolar jag tillbaka och börjar från början. På så sätt kan jag spola förbi reklamsnuttarna i "realtid".

Anonym sa...

Om dom skar ner reklamtiden och anpassade den till toabesök eller för att göra en kopp té vore det perfekt. Som det är nu kan vi litet senildementa knappt komma ihåg vad programmet handlar om. Och jag skojar inte om senildemens här. Kanske gäller det bara mig....
Ibland tröttnar jag helt eller fastnar för ett annat program efter att ha zappat under reklamen.

Kulsprutan

Jules sa...

Jag passar på att gå på toaletten när det blir reklam :) Såg i någon undersökning att jag gör som de flesta svenskarna...Hihi
Och om jag inte ska uträtta nåt så zappar jag runt, det finns nästan alltid nåt som fångar min uppmärksamhet.

Mildamakter sa...

Jag tittar mer och mer sällan på reklamkanaler i realtid. Är det mot förmodan något program jag vill se där, så spelar jag in det för att sedan kunna spola förbi reklamen.