onsdag, februari 18, 2009

Reafynd för dig - men inte för mig ...

Än en gång har jag lovat mig själv att inte springa iväg och tokshoppa på bokrean, som närmar sig. Ändå upptäcker jag att jag hungrigt kastar mig över varje reakatalog som kommer i min väg och noggrant scannar av sida efter sida, ivrigt kollande priserna – kan bara jämföras med intresset jag visade för alla reportage om baddräktsmodet som jag drabbades av de två somrar när jag var höggravid och av uppenbara skäl inte skulle köpa ny bikini. 

  Men alla har ju inte lika trångt i bokhyllorna. Så då kan jag väl få passa på att tipsa om åtminstone två riktiga knallfynd för er som gillar böcker!? (Jag väljer, hur bra de än är, stenhårt bort alla titlar som redan finns i pocket.) Det blir faktiskt två böcker som har riktigt lång hållbarhet, i flera generationer rent av.

Fynd nummer ett är (ännu) en av Anna Bergenströms kokböcker, den vackra ”Under valnötsträdet” med bilder tagna av Fanny Bergenström. Den kostar nu 139 kronor på Bokia. Och när/om du kommit hem med den, missa inte receptet på sidan 221 - Limoncellomousse. Underbart fräsch och enkelt hopfixad efterrätt som alla gillar!

Fynd nummer två gäller dig som har ganska små barn i närheten, barn som ska ha en liten present eller kanske bara en mysig högläsningsstund i ditt knä, utan särskilt anledning. För nu kan man nämligen köpa den ljuvliga ”Sagan om det röda äpplet”, Jan Lööfs bilderbok som varken stora eller små tröttnar på. 

  När den var ny – det var förvisso rätt länge sedan, men det spelar absolut ingen roll – belönades den med Expressens Heffaklumpen-pris och det var den värd. Nu är den också extremt prisvärd: 39 kronor, i tåliga hårda pärmar! Vill man ha triss i Jan Lööf tar man samlingsvolymen för 99 kronor, i den finns inte bara äpple-sagan utan också ”Skrot-Nisse” och ”Morfar är sjörövare”. Båda priserna hos Akademibokhandeln. Och vem vet, det kan säkert löna sig att kolla priset även i andra butiker. 

  Känner hur blickarna dras till ”Gomorra” som hörbok för bara 98 kronor (Åhléns) hur förbjudet det än är. Fast Selma Lagerlöfs ”En riktig författarhustru”, den kommer väl aldrig i pocket? Nu 129 kronor hos Bokia. Hm. Bokrean bryter ut på tisdag i nästa vecka. 

  Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym6:54 fm

    http://bokmatilda.blogspot.com/
    den här vägen går jag in på bokus, det jag köper på nätet köper jag där, så får barnbarnet lite provision. Men egentligen skall riktig bokrea vara tidig morgon, trängsel och lite slagsmål!

    SvaraRadera
  2. Anonym12:47 em

    Nostalgi! De där böckerna älskade jag och barnen för så där en 15-20 år sedan.

    SvaraRadera
  3. Jag försöker verkligen att intala mig att jag INTE ska köpa fler böcker....vi har böcker precis överallt här hemma. Dessutom har vi en si sådär 12 kartonger med ärvda böcker i vårt förråd....har inte hunnit gå igenom alla dem.

    De där böckerna som du tipsade om har vi här. Mina killar älskade att lyssna till de där Jan Lööf's böcker.
    Nu måste jag kolla in receptet du tipsar om i Annas bok...det har jag inte provat att göra. :-)

    SvaraRadera
  4. Gunvor - det där var förr, när bokrean var "på riktigt"!
    Gunilla - här talar vi om klassiker, utan tvekan!
    Londongirl - jag tror inte du blir besviken på moussen, själv tycker jag att det receptet ensamt gör boken väl värd sitt pris även om det inte råkar vara på rea!

    SvaraRadera