onsdag, juni 23, 2010

Barnsligt

För det första:
Det finns en liten kille som faktiskt borde firas på 25-årsdagen i år. Fast till skillnad från oss andra åldras han inte särskilt mycket, han har bara blivit drygt sex.

Grabben heter Alfons Åberg, hans "mamma" är Gunilla Bergström och i höst kommer den tjugofemte boken om Alfons ut. "Alfons med styrkesäcken" heter den, och blir antagligen ännu en storsäljare. Böckerna i serien har översatts till ett 30-tal språk sedan den allra första, "God natt Alfons Åberg", kom 1972 (så egentligen borde han snart fylla 40, för han var inte nyfödd då heller ...)

Det fina med Alfons är att man som högläsande förälder inte tröttnar i första taget. Alfons lite virriga pappa med pipan - som en gång utlöste en riktig moraldebatt bland tobakens fiender - kan man känna igen sig i. Och att barnen känner igen sig i Alfons värld råder inte minsta tvivel om.

Dessutom är de tecknade filmerna som sänts i teve ett antal gånger lysande. Björn Gustafsson (den äldre alltså) läser texterna. Och det är väl i "Bara knyt" som Alfons rör sig i tangotakt över rutan medan han försöker ta sig ur alla trassliga snören som han själv gillrat upp ... Vår VHS-kassett är i princip utsliten, länge kunde hela familjen historierna utantill, vi njöt allihop!

För det andra:
Vill du se något riktigt gulligt? Klicka på den här länken!
Kan nog ge inspiration till nya bilder på barn och barnbarn om inte annat (under devisen "Den som sover syndar icke"!)

Och för det tredje, till sist:
Inte mindre än 39 kandidater i valet i september har just klivit ur barnskorna. De passerar med nöd och näppe åldersgränsen, fyller alltså 18 senast den 18 september. Ungdomarna (ja de vill naturligtvis inte kallas för barn, det begriper jag ju) representerar olika partier över hela landet och försöker slå sig fram till platser såväl i riksdag och landsting som i kommunstyrelser.
Egentligen ska jag väl be dem om ursäkt för att de nu hamnar under rubriken "barnsligt" ... men jag undrar om det rent av kan handla om någon sorts rekord?

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Alfons var alltid favoritsagan när barnen var små. Det ligger en hel hög kvar på vinden hos fd maken, dvs barnens far. Hoppas han har förstånd att inte kasta dem.

    Man skulle egentligen kräva att riksdagskandidater skulle arbeta ett antal år innan de kommer in i riksdagen. Yrkes-och livserfarenhet borde vara ett minimikrav.

    SvaraRadera
  2. Ville bara kika in och önska dig en skön och solig midsommar! Jag kommer aldrig att sluta vara barnslig... och Alfons gillar jag också. :)

    SvaraRadera
  3. Grattis Alfons! Både jag och mina barn har alltid älskat Alfons Åberg. Fast jag har nog varit allra mest kär i pappa Åberg.:)

    SvaraRadera
  4. Va? Behöver man bara vara 17 för att få sitta i riksdagen? Före man själv får rösträtt alltså?

    SvaraRadera
  5. jag tycker vi ska lyssna mer på kloka ungdomar

    SvaraRadera
  6. Cecilia - det ska NATURLIGTVIS stå 18!!!! slarviga jag ändrar genast!

    SvaraRadera
  7. Alfons läser vi och tittar mycket på. Han är väldigt populär hos 3 åringe :) (precis som han var hos mig när jag var liten)Fast han har faktiskt blivit sju år och börjat skolan inte bara 6 år ;)

    SvaraRadera