lördag, juni 19, 2010

Bättre sent än aldrig

Ännu en lysande författare har skrivit sin sista bok.
Portugisen José Saramago är död, 87 år gammal.
Saramago, som fick Nobel-priset i litteratur 1998, har alltsedan dess varit ett namn som skänkt hopp åt folk med skrivardrömmar, människor som bär Den Stora Romanen inom sig, men som liksom inte lyckas få ner den på papper, hur mycket och ofta de än tänker på saken.
Saramago debuterade nämligen vid 59 års ålder. "Bättre sent än aldrig" är ett klart understatement i hans fall.
”Alla namnen” är härlig läsning. Till exempel.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. dags att jag börjar då...

    SvaraRadera
  2. Jajamensan! Nobelpriset väntar om hörnet!!!

    SvaraRadera
  3. Baltasar och Blimunda är en av mina favoriter. Och den läste jag faktiskt innan Saramago fick nobelpriset.

    SvaraRadera
  4. José Saramago, var det redan 88 han fick Nobelpriset? Nå ja, tänk att man ska se nyheter om nobelpristagares död i bloggar, har inte hör ett ljud om det på varken radio elle tv.

    SvaraRadera
  5. Vonkis, jag hade skrivit fel! 98 skulle det vara - nu rättat. Tack, jag hade inte sett det själv!

    SvaraRadera
  6. 88 års pristagare var egyptiern Mahfouz, jag blev tvungen att kolla! (och honom har jag då rakt inte läst)

    SvaraRadera
  7. blindheten är min favorit, men jag gillar faktiskt de flesta av hans böcker.

    SvaraRadera