onsdag, juni 02, 2010

Stockholm idag x 3

MÄNSKLIGT

Vid första anblicken tror man att det handlar om någon sorts demonstration. Men deltagarna är alla väldigt unga flickor. Klart man måste fråga varför säkert hundra samlats och slagit sig ner, med en massa prylar, längs butiksväggarna på Sergels torg.

-Å men det är ju världens grej! skrattar den första jag vänder mig till.
-Jag har läst dom hundra gånger, minst! svarar en annan tjej.
-Nja, men fem på svenska, och ett par gånger på engelska, säger hennes kompis.
Så många gånger har de alltså plöjt sina favoritböcker, Stephanie Meyers serie Twilight.

Nu ligger några av dem redan inkrupna i sovsäckar på Sergels torg, mitt på blanka eftermiddagen, medan termometern visar en bra bit över tjugo plusgrader. Och de ska tillbringa natten här.
Målet för deras ansträngning ska nås klockan 8 i morgon bitti, torsdag.
Då släpps nämligen biljetterna till ett "fan event" på Hovet den 21 juni, ett jippo för alla de som fallit handlöst för Twilight. Historierna lär vara en blandning av romantik och vampyrer. Blandningen har blivit en superframgång, kanske Harry Potters efterföljare - även om det är en bit kvar.

Till evenemanget på Hovet kommer de två skådespelare som gjort huvudrollerna i de två första filmerna, Twilight och New Moon. Nu kommer den tredje, hett efterlängtad.
Så hett att man kan välja att tillbringa ett dygn på ett hårt torg. För belöningen: romantik och drömmar.

Jag fortsätter min vandring men erkänner att jag har ett litet stänk av avundsjuka i mig: SÅ entusiastisk, SÅ fängslad, har jag aldrig varit. Och inte lär jag bli det heller ...

DJURLIKT

Är du en sann djurvän? Fascinerad av faunan, ända ner till dess minsta medlem?
Då kan det vara läge för dig att bege dig till Kungsträdgårdens T-banestation. Där finns nämligen en riktig raritet: en liten dvärgspindel som inte trivs (och inte finns) någon annanstans i landet.

Nere i T-banan är det lagom fuktigt och där finns dessutom hoppstjärtar och fjärilsmyggor som spindeln lever på. Max 25 millimeter stor blir den - inte riktigt dvärgstorlek när det gäller spindlar, om du frågar mig.
Och nej, jag har inte sett dem själv och tänker inte gå dit och leta. Jag har en tendens att slå ihjäl spindlar, vilket aldrig uppskattas av äkta entomologer.

VÄXTLIGT

Kung Liljekonvalje av Dungen var kanske mitt livs allra första deckare, en bok av pseudonymen Maria Lang (Dagmar Lange). Jag påminns alltid om den så här års, eftersom den där blomsterkungen prunkar som bäst just nu.

Min konvaljebukett kommer dock inte direkt från dungen. I stället är den inköpt vid Slussen. Trettio kronor för en liten kvast - och faktum är att jag tror att det var relativt billigt.
Fast nog hade det varit roligare och mer ekonomiskt (och en större bukett) om jag hade plockat dem själv. Men bor man i storstaden så gör man.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Jag gillar inte spindlar. Ska jag nu inte kunna åka till Kungsträdgården utan att känna obehag? Viss kunskap kan man vara utan!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Tänk att vara så entusiastisk. Inte ens den roligaste fest kan numera få mig att missa en natts sömn... annat var det förr - då kunde jag sova när jag blev gammal. Och där är jag tydligen nu...

    SvaraRadera
  3. Anonym1:33 em

    De enda blommor vår "gubbe" verkligen älakade var liljekonvaljer så vi plockade så många vi kunde och så ofte de fanns.
    Trettio kronor låter hyfsat!

    Lena och Lenas syster

    SvaraRadera
  4. Jag plockar mina egna liljekonvaljer, just nu står det en stor bukett i vardagsrummet.

    Mina döttrar har övernattat utanför Globen för att se Back StreetBoys och Spice Girls, jag fick inte åka och höra på Beatles (mamma och pappa var ganska stränga..)Men jag fick höra Cliff Richard i Mariestad i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Kul, det var för många år sedan jag köade, jag får nog också snart köpa mina liljekonvaljen, för vi har Highland Cattle på "vår" äng..

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig riktigt fattat poängen med att köa till olika saker. Ofta släpps ju biljetterna på nätet och innan Internet använde jag telefonen. Jag har alltid fått de biljetter jag velat ha utan att köa med sovsäck utanför biljettkontoret.

    Jag misstänker att det finns de som tycker köandet i sig är roligt :)

    SvaraRadera
  7. Men hur kan det vara kul att ligga på gatsten i en tunn sovsäck i nåt dygn ... hu!
    Tacka vet jag liljekonvaljer, de skulle jag rent av kunna köa en liten stund för. Utan sovsäck, alltså.

    SvaraRadera
  8. Nej jag tycker inte det verkar kul alls ;), men det måste ju vara så att de på något vis tycker att det är roligt. Det känns kanske lite mer genuint att ligga i sovsäck utan för ett biljettkontor när biljetterna släpps än att gå in på en hemsida eller inga ringa ett biljettkontor.

    SvaraRadera