fredag, juni 25, 2010

Till sängs

Detta är dagen då flickor förväntas gå till sängs med nio - eller räcker det med sju? - sorters blomster under kudden.
Vilket fick mig att reflektera över detta med att gå till sängs ...


Somliga saker som gör livet värt att leva är enklare än andra. De kan till och med vara så gott som gratis.
Nej, den här gången tänker jag inte på fågelsång, inte på vilda blommor, inte på vänliga ord eller glada hälsningar och varma leenden, inte ens i kombination med en varm kram.
Jag tänker på lakan. Rena lakan.

Känslan är speciell. Aldrig är sängen så välkomnande skön som när de släta, svala lakanen håller kvar en pyttesvag aning av tvättmedel. Vecken syns på kuddvaret, som ingen näsa borrat sig in i, ingen klämt ner över känsliga öron. Den som manglar adderar en touche, vi som kör mangelfritt (av ren lättja), vi har vant oss – fast vi njuter lite extra på bättre hotell om vi råkar hamna på ett sådant …

Minns för alltid en första natt med en ny kärlek. Vi var hemma hos honom. Plötsligt blev han liksom blek och tryckte på en obefintlig pausknapp: han rev ur sina lakan, rusade iväg till ett skåp och slet fram nya.
Jag har ofta funderat på hur de där som låg i sängen såg ut, egentligen. Men är glad att jag aldrig behövde veta.

Det finns för all del människor som resonerar helt annorlunda. En väninna och jag kom en gång för länge sedan just att tala om det här med lakan. Hon hade bokat tvättstugan, suckade över det – men sa samtidigt att bonusen var ju just de fräscha sängkläderna som hon sedan skulle bädda med. Det framgick att hon ivrigt såg fram emot slutet av dagen, vilket fick mig att undra om hon hade en het träff?

-Du menar en karl? Hemma hos mig ikväll? ABSOLUT INTE! svarade hon synnerligen bestämt. Och la till:
-ALDRIG i rena lakan!
Och sen knallade hon iväg, mot hemmet, tvättstugan och något som bidrar till att göra livet värt att leva, utan att egentligen kosta något.

Copyright Klimakteriehäxan


Bilden ovan visar ännu ett exempel på hur städerskan på vårt hotell i Turkiet valde att försköna sängen när vi var där nyligen! Du ser väl rosenknopparna?! Och midsommar finns också som ett fredagstema för hugade bloggare - klicka här!

8 kommentarer:

  1. jag ska midsommarnatten till ära i alla fall börja natten med en fin spetsig nattsärk från Gudrun Sjödén :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bäddning. Och det är väl typiskt att bilden av någon i misär, är någon som ligger i en smutsig och obäddad säng, eller rentav bara på en skabbig madrass.
    Ha en fin midsommar!

    SvaraRadera
  3. P.S.
    Man får ju räkna med ett min jordnära gubbe sliter av nattsärken... Midsommarnätter ÄR magiska, morgonen började ju redan bra med kaffe på sängen :)

    SvaraRadera
  4. Anonym1:09 em

    Rena lakan är bara så fint - om dom dessutom luktar gott är man nästan i lyckorus. Och att dessutom ha någon kär att dela sängen med, åhhhh......suck..........

    Drack du och pojkvännen Pisspårter Falkenberg innan ni provla er?

    Lenas syster

    SvaraRadera
  5. Renbäddad säng måste vara bland det bästa som finns! Kommer fortfarande ihåg när man kom till mormor och morfar och kröp ner i sängen som var bäddad med manglade överlakan och täcke. Det var något speciellt. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  6. Rena lakan är en billig vardagslyx! När jag läser det Wildhearts skriver, minns jag att lakanen hos mormor luktade så speciellt... känner lukten i näsan. Jag menar lukt - det luktade inte illa, men det var inte doft... de var hårdmanglade och hade legat i skåp länge.

    SvaraRadera
  7. Anonym2:39 em

    Jag påminns av Bloggblads kommentar: på besök hos Mormors släkt i "skauune" luktade lakanen av malmedel. De luktade inte illa, bara speciellt - men ´doft´ var det icke. Och jag var litet rädd för de var alla så högljudda och pratade så konstigt, inte alls som vi som kommer från Sörmland gjorde/gör.
    Jag var 6 år gammal.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  8. Fin tolkning av temat! Hoppas din midsommar var bra! =)

    SvaraRadera