tisdag, juni 15, 2010

Tisdagstema: Matdags

I åttonde arrondissemanget, i hörnet av Rue Clément Marot och Rue Marbeauf, ligger krogen Le "Relais de l´Entrecôte". En enda gång har jag varit där, men har man varit där glömmer man det inte.

Redan innan restaurangen slår upp porten är det kö. Det går inte att beställa bord. Men står man hyggligt långt fram får man plats. Och när det sedan är dags att bestämma sig för vad man ska äta går det hur snabbt som helst: alla äter entrecôte, det är faktiskt det enda som bjuds. Fast det finns förstås möjlighet att bestämma hur blodig eller välstekt den ska vara. Och så kan ju gästerna välja mellan olika måltidsdrycker, förstås.

Köttet skärs upp vid bordet, pommes friten är ny och frasig. Sallad hör till, kommer automatiskt. Den hemliga såsen är ljuvlig och "gifter sig" perfekt med den möra entrecôten. Hela krogen är fullsatt, kön på trottoaren växer, hungriga blickar försöker få oss som kom in i första omgången att tugga lite snabbare, svälja lite glupskare, dra i oss de sista vinslurkarna.

När tallriken är tom kommer en överraskning: man har bara ätit halva sin portion. Nya köttskivor läggs upp, ny potatis bärs in.
Och efterrätter finns det många att välja på. Oemotståndlig Crème Brûlee, till exempel ... ostar, förstås, jordgubbar, tårtor, sorbet ... allt man kan önska.
Mätt och glad och faktiskt inte ens ruinerad lämnar man så småningom sin plats, som blixtsnabbt blir upptagen igen.

Nu är det ju tyvärr så att det inte är var dag man har vägarna förbi. Men kommer jag till Paris igen - vilket jag hoppas, förstås - tänker jag mig tillbaka till samma gathörn. Det lär f ö övrigt finnas flera exakt likadana restauranger, med precis samma namn och affärsidé, i andra delar av den franska huvudstaden.

Det vattnas i munnen när jag tänker på den där middagen. Men ikväll blir det nog spaghetti och köttbullar när det är matdags. Mamma Scans, till råga på allt ...
Vilket i och för sig också kan göra en hungrig människa både mätt och glad och faktiskt inte ens ruinerad. Så lite likt blir det!

Copyright Klimakteriehäxan

Om du blir sugen på lite mer illustrationer till tisdagstemat matdags klickar du bara här!

9 kommentarer:

  1. Tack för tipset - själv sitter jag just och slevar i mig "pasta une alles" direkt från grytan. Jag blir rätt sunkig när jag är ensam... Till hösten ska yngsta dottern flytta till Paris och någon gång ska jag väl få tillfälle att hälsa på hoppas jag.

    SvaraRadera
  2. Jag tror på den där idén med en väldigt kort meny, bra kvalitet och bra pris. Det finns en liknande restaurang i Köpenhamn som heter Peder Oxe, Jag tror att dom har tre rätter att välja på.
    Jag ska prova om jag kommer till Paris... Tack för tipset.
    Jag äter läckert i dag, men inte lika mättande http://lasseivomma.blogspot.com/2010/06/sasongen-har-startat-mmmmmmm.html

    SvaraRadera
  3. Mat är en inte helt ointressant detalj i en lyckad semester. Om de har en finfin ratatouille kan jag tänka mig att hänga med nästa gång. ;)

    SvaraRadera
  4. Gunilla - kan ditt recept möjligen vara släkt med det som i mitt kök går under beteckningen "kylskåpsrens"?
    Lasse - Peder Oxe har jag faktiskt varit på, trots att jag inte är särskilt hemma i Köpenhamn. Men om ett par veckor ska jag dit!
    Pumita - mat kan vara halva nöjet, minst, men ratatouille - nä, inte på den här krogen!

    SvaraRadera
  5. Åhh, det vattnas i munnen på mig av den beskrivningen! :)
    Låter & ser ut att vara en mysig restaurang.

    SvaraRadera
  6. Jag har ingen längtan tillbaka till Paris, men skulle kunna tänka mig att åka tillbaka bara för att gå på det stället. Låter supergott.

    SvaraRadera
  7. Mumms vad det låter gott och vilken mysig krog det verkar vara. Min kvällssupe bestod av stekt falukorv o potatis *skratt*

    SvaraRadera
  8. Det låter verkligen frestande!! Blir till att lägga på minnet till nästa besök i den Franska Huvustaden! :-)

    SvaraRadera
  9. inget går mot en god måltid, utom..

    SvaraRadera